Trade cloth
Trade cloth
Bry den, rad bych otevrel nove vlakno s tim, ze se dozvim odpoved na par otazek- jaky styl vazby mel trade cloth.Pokud tomu nekdo rozumite napiste to sem.Existoval jen jeden druh vazby prestoze trade cloth vyrabely ruzne fabriky?Ktery je ten spravny? A jeste, co si myslite o zelenem suknu? Je barva kterou vidime v soucasnosti ve vitrinach tak vybledla, nebo uz to takhle hnusne obarvili tenkrat? Jaky mela odstin puvodne? Dekuji za reakce.
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
K obrázkům: na prvním je bryndák z TM haleny cca 1850, typický příklad červeného sukna s pravoúhlou osnovou. Zajímavá je zelená látka s keprovou vazbou. Je velmi silná, jakoby z vlněného přehozu.
2.obr: TM panelová legína, červené a modré sukno standard s pravoúhlou osnovou. Lem byl původně zelený, i když to tak nevypadá. Tenká plátěná látka, jakoby prostěradlo.
3.obr. šajenský toulec, obšití je z červené látky s diagonální osnovou
Hodně o starých látkách je v knize o selvidžích od Carolyn Corey, ale zkráceně: naprostá většina starých látek má pravoúhlou osnovu, ale samo že to není pravidlo. Diagonální vazba byla známá v 19.století také, ale nebyla zřejmě tak rozšířená jak dnes. Ale objevuje se, ne že ne.
Barvy: nejrozšířenější obchodní látkou byla tm.modrá (indigová) a pak červená, ale té bylo několikrát méně, než modré. Marginální byly žlutá a zelená a další barvy.
Stálost barev: Nejstálejší je zdá se indigo, které prakticky nebledne vůbec. Červená bledne, ale docela málo. Většina starých červených látek, co jsem viděl je kupodivu stále dost křiklavých, a to i po 150 letech. Nejvíce bledne zelená, jak se zmínil Savage. Dnes už většina těchto látek má jakoby nevýraznou olivovou barvu, nebo až šedou. Ovšem původní barva byla sytá zelenožlutá. Tato barva bledla ale už po několika letech, o tom jsou záznamy. Prostě dříve neuměli zelenou stálou obarvit. Se žlutou moc zkušeností nemám, většinou jsem ji viděl pouze jako lem na deky nebo sukna.
Eye dekuji,jen se mi nezda ta diagonalni osnova.Neumim dost dobre technicky predstavit stav s diagonalne tazenou osnovou.Latka z Vitky co mam, ma totiz klasickou pravouhlou, ale zpusobem tkani vznika jakoby lomena cara ktera bezi diagonalne.Blbe se to popisuje.Zkusim nascanovat.Neni to ten kepr?Kdyz to srovnam s latkou na tom bryndaku-mohlo by to tak byt. Takze,nevznika ta diagonalni vazba take pouze zpusobem tkani? S tou zelenou barvou-je zajimave ze bledla jiz po par letech. Nebyl by nekaky obr s odstinem puvodni barvy? Vlastne asi tezko
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Tak to už bohužel nevim. Na to jsou jiní fanatici, co znají podrobně každý způsob tkaní, kdy a kde se vyráběl. Tuším, že jedna takové je Dešťovka a pak pár dalších. Ti by mohli jistě poreferovat.
Jinak mám trochu pocit, že se snažíš "zlegalizovat" nebo "zkošerovat" tu Vitku co máš doma, nemám pravdu?
Jinak mám trochu pocit, že se snažíš "zlegalizovat" nebo "zkošerovat" tu Vitku co máš doma, nemám pravdu?
Naposledy upravil(a) Savage dne úte úno 20, 2007 4:56 pm, celkem upraveno 1 x.
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: ned úno 11, 2007 7:32 pm
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
je to kepr Jsou vlastne dva zcela zakladni druhy vazeb - platnova (to je ta "pravouhla") a keprova (to je ta "diagonalni"). A aby to nebylo uplne jednoduche, tak kepru je vicero druhu...Savage píše:Neumim dost dobre technicky predstavit stav s diagonalne tazenou osnovou.Latka z Vitky co mam, ma totiz klasickou pravouhlou, ale zpusobem tkani vznika jakoby lomena cara ktera bezi diagonalne.Blbe se to popisuje.Zkusim nascanovat.Neni to ten kepr?
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: ned úno 11, 2007 7:32 pm
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
plátnová vazba
keprová vazba
A pro ty co to zajímá více, tak tady je celej článek, kterej leccos objasní - http://curiavitkov.cz/prace34.html
Awe, vyborne,dik.Ted mi volal Chodi a vypravel jak byl u Prestona v US,prohlizel sbirku trade cloth jeho zeny a vetsina byla kepr.Dalsi veci co mi povidal, je to, ze sam Preston preferuje pro vyrobu replik kepr a to z toho duvodu, ze pokud ho strihnes a nasivas nekam na okraj,mene se vytrhava.Je to dane zpusobem tkani.U platnove vazby se zkratka nekolik niti vytrhne a upadne to snaze.Jiste to sem napise sam,lepe a podrobneji az se mu podari se prihlasit.
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
-
- Začínající přispěvatel
- Příspěvky: 21
- Registrován: stř úno 21, 2007 3:37 pm
ůljh,
1. Kvalita sukna je dána spřádáním vlny a už méně tkaním. Anglické sukno z manufaktur bylo bezchybně strojově spřádáno a tkáno, zatímco jiná sukna spřádaná ručně již tuto kvalitu nemají. Tato sukna vyráběly menší rodinné firmy nebo rodiny a skupovali je obchodníci.
2, Absolutní většina sukna se tkala ve formě kepru a to z důvodu pevnosti okraje po odstřihu.
3, Neobarvené konce sukna se liší od výrobce, ne-li od kusu. K vidění je selvedge s tzv. pilovým zubem, bez něj, dva bílé pruhy nad sebou, bílý pruh a obarvený okraj cca5 mm. Také šířka pruhu se liší. Od 0,5-5 cm. Nikdy se ovšem nepoužívaly šablony k barvení, vždy se jedná o batiku.
4, Co se týče používaných vlněných aplikací na výrobcích(límce,bloky na legínách, obšití atd.) se z velké části se nemusí jednat o trade cloth, nýbrž o zbytky vlněných kabátců, uniforem a jiného.
zdroj: Carrol Millerová ůjlh CHodí
1. Kvalita sukna je dána spřádáním vlny a už méně tkaním. Anglické sukno z manufaktur bylo bezchybně strojově spřádáno a tkáno, zatímco jiná sukna spřádaná ručně již tuto kvalitu nemají. Tato sukna vyráběly menší rodinné firmy nebo rodiny a skupovali je obchodníci.
2, Absolutní většina sukna se tkala ve formě kepru a to z důvodu pevnosti okraje po odstřihu.
3, Neobarvené konce sukna se liší od výrobce, ne-li od kusu. K vidění je selvedge s tzv. pilovým zubem, bez něj, dva bílé pruhy nad sebou, bílý pruh a obarvený okraj cca5 mm. Také šířka pruhu se liší. Od 0,5-5 cm. Nikdy se ovšem nepoužívaly šablony k barvení, vždy se jedná o batiku.
4, Co se týče používaných vlněných aplikací na výrobcích(límce,bloky na legínách, obšití atd.) se z velké části se nemusí jednat o trade cloth, nýbrž o zbytky vlněných kabátců, uniforem a jiného.
zdroj: Carrol Millerová ůjlh CHodí