Válečné pomalování
- Uhmi
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 141
- Registrován: sob čer 28, 2008 6:17 pm
- Bydliště: Žďár nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Válečné pomalování
zajímalo by mě, jaké vzory a pod. si indiáni malovali při válečných výpravách či tancích a obličej...měli vzory nějakou symboliku?
(konkrétně by mě zajímali lakotové)
(konkrétně by mě zajímali lakotové)
HOWGH !
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 128
- Registrován: pon dub 28, 2008 6:14 am
- Bydliště: RK
- Kontaktovat uživatele:
- vlk
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 305
- Registrován: stř bře 28, 2007 11:41 am
- Bydliště: Slovensko/Prešov
skusim odpovedat strucne na danu otazku, moju odpoved ale berte len ako moj nazor na celu vec...
"bojove" malovanie sa v podstate deli na dve skupiny:
- malovanie suvisiace s clenstvom dotycneho v nejakom spolku (popripade funkciou v tomto spolku). ako priklad by sa dalo uviest malovanie clenov spolku "Cierne usta" u Hidatsov, ktory plnili funkciu policie. predpokladam, ze tento typ malovania, sa v "starych dobach" prezentoval pri roznych spolocenskych prilezitostiach.
- druhou skupinou je specificke osobne malovanie konkretneho indosa (najlepsi vyraz by v tomto pripade asi bolo medicinove) , ktore ziskal od duchovnych bytosti (napr. pri posteni sa na kopci...), ako svoju osobnu medicinu na ochranu v boji. taketo "mediciny" mohli byt v niektorych pripadoch tiez zalezitostou obchodu.
predpokladam, ze malovania za ucelom vykonavania obradov na tom boli nejako podobne, viazali sa na konkretny obrad a ich konkretny vyznam bol prezentovany pri "predavani" daneho obradu (niekedy doslovne predavani).
vyznam malovani vacsinou ostava v oblasti spekulacii, je takmer urcite ze vsetky mali svoj vyznam, ktory majitel poznal, ale je pravdepodobne, ze ku konkretnym prvkom boli aj rozdielne interpretacie.
napada ma len jedno malovanie, ktore malo jednoznacny vyznam, a to je nacierno namalovana tvar bojovnikov vracajucich sa z uspesnej vojnovej vypravy (u niektorych kmenov sa ocividne v takomto pripade maloval nos na bielo, vid. Kurzove kresby).
len tak pre ukazku, Pretty shield z kmena Vran uviedla, ze ked sa raz po jednom incidente prebrala z bezvedomia, lezala v obydli a bola natreta na cerveno, o com prehlasila, ze bolo malovanie mrtvych (dead paint).
pri popise jedneho utoku na Vrani tabor lakotskou vojnovou vypravou, popisala malovanie svojeho otca. bol natrety na zlto a prstami mal pravidelne zotretu/zoskrabanu farbu vo zvislych vlnovkach. tvrdila, ze to malo znazornovat "teteleni" horuceho vzduchu nad planami v lete a malo zabezpecit, aby majitela takehoto malovania nemohli v boji zasiahnut. myslim ze som u Curtisa cital o podobnom malovani v cervenej farbe, bolo to vysvetlene ako plamene a malo podobnu funkciu.
bolo to ale subjektivne vysvetlenie jedneho cloveka, je mozne ze iny majitel podobnej malby by ju vysvetlil inak...
"bojove" malovanie sa v podstate deli na dve skupiny:
- malovanie suvisiace s clenstvom dotycneho v nejakom spolku (popripade funkciou v tomto spolku). ako priklad by sa dalo uviest malovanie clenov spolku "Cierne usta" u Hidatsov, ktory plnili funkciu policie. predpokladam, ze tento typ malovania, sa v "starych dobach" prezentoval pri roznych spolocenskych prilezitostiach.
- druhou skupinou je specificke osobne malovanie konkretneho indosa (najlepsi vyraz by v tomto pripade asi bolo medicinove) , ktore ziskal od duchovnych bytosti (napr. pri posteni sa na kopci...), ako svoju osobnu medicinu na ochranu v boji. taketo "mediciny" mohli byt v niektorych pripadoch tiez zalezitostou obchodu.
predpokladam, ze malovania za ucelom vykonavania obradov na tom boli nejako podobne, viazali sa na konkretny obrad a ich konkretny vyznam bol prezentovany pri "predavani" daneho obradu (niekedy doslovne predavani).
vyznam malovani vacsinou ostava v oblasti spekulacii, je takmer urcite ze vsetky mali svoj vyznam, ktory majitel poznal, ale je pravdepodobne, ze ku konkretnym prvkom boli aj rozdielne interpretacie.
napada ma len jedno malovanie, ktore malo jednoznacny vyznam, a to je nacierno namalovana tvar bojovnikov vracajucich sa z uspesnej vojnovej vypravy (u niektorych kmenov sa ocividne v takomto pripade maloval nos na bielo, vid. Kurzove kresby).
len tak pre ukazku, Pretty shield z kmena Vran uviedla, ze ked sa raz po jednom incidente prebrala z bezvedomia, lezala v obydli a bola natreta na cerveno, o com prehlasila, ze bolo malovanie mrtvych (dead paint).
pri popise jedneho utoku na Vrani tabor lakotskou vojnovou vypravou, popisala malovanie svojeho otca. bol natrety na zlto a prstami mal pravidelne zotretu/zoskrabanu farbu vo zvislych vlnovkach. tvrdila, ze to malo znazornovat "teteleni" horuceho vzduchu nad planami v lete a malo zabezpecit, aby majitela takehoto malovania nemohli v boji zasiahnut. myslim ze som u Curtisa cital o podobnom malovani v cervenej farbe, bolo to vysvetlene ako plamene a malo podobnu funkciu.
bolo to ale subjektivne vysvetlenie jedneho cloveka, je mozne ze iny majitel podobnej malby by ju vysvetlil inak...
je ľahké byť odvážny z diaľky...
- Píta Ominí
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 373
- Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
- Bydliště: Přílepy (u Holešova)
- Kontaktovat uživatele:
Jen doplním, že malování tváře má stále význam i u současných prérijních indiánů. Nedávno jsem také viděl angl.dokument o pow-wow, kde jeden starší tanečník (zapomněl jsem kmen) uváděl, že on nemá při tanci pomalovanou tvář, protože na to nezískal právo, nikdo mu to nepředal, a odkazoval tam takéna jinou, pomalovanou skupinku tanečníků, kteří údajně svá malování získali od válečného spolku jiného kmene (Lakotů - to si pamatuju ) -ale proč a za co neuvádí.
U jednoho Černonožce jsem se osobně setkal s vyprávěním o členech nějakého spolku (mám pocit že ti byli Horn society), kteří každé ráno při východu slunce stávají na prérii malují si čelo na čerbeno a zpívají písně a takto vítají každý den. On sám řekl, že by se mu to také velmi líbilo, že cítí, že by mu to i prospělo, ale že mu to nikdo nepředal, tak to nemůže dělat. - pro mnohé z nás by to byla zdánlivě banalita a neměli bychom problém to takhle dělat, ale oni to řeší a netroufnou si na to.
Jinak, když vynechám Lakoty, na které ses, Uhmi, ptal, tak na českých tábořeních či pow-wow je malování věcí osobní, ať už na duchovním či jiném podkladě, nebo také záležitost malování tváří podle příslušnosti k místním mužským spolkům. Takže pokud by tě, Uhmi, zajímalo i současné malování nějakého tanečníka, vem trochu tabáku a jdi se ho zeptat. Minimálně ti odpoví, nebo ho maximálně uvedeš do rozpaků, tabák odmítne a neodpoví ti
U jednoho Černonožce jsem se osobně setkal s vyprávěním o členech nějakého spolku (mám pocit že ti byli Horn society), kteří každé ráno při východu slunce stávají na prérii malují si čelo na čerbeno a zpívají písně a takto vítají každý den. On sám řekl, že by se mu to také velmi líbilo, že cítí, že by mu to i prospělo, ale že mu to nikdo nepředal, tak to nemůže dělat. - pro mnohé z nás by to byla zdánlivě banalita a neměli bychom problém to takhle dělat, ale oni to řeší a netroufnou si na to.
Jinak, když vynechám Lakoty, na které ses, Uhmi, ptal, tak na českých tábořeních či pow-wow je malování věcí osobní, ať už na duchovním či jiném podkladě, nebo také záležitost malování tváří podle příslušnosti k místním mužským spolkům. Takže pokud by tě, Uhmi, zajímalo i současné malování nějakého tanečníka, vem trochu tabáku a jdi se ho zeptat. Minimálně ti odpoví, nebo ho maximálně uvedeš do rozpaků, tabák odmítne a neodpoví ti
LBH - Sedící Býk : Custer 1:0
- OyunkeThanka
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 142
- Registrován: úte úno 06, 2007 7:40 am
Já mám ještě jedno, které se používalo u Lakotů. Ti, kteří prošli obřadem "Dělání příbuzných = Huŋkálowaŋpi" měli právo nosit na čele červený vodorovný pruh.
Něco snad najdete i zde:
http://www.lakotawritings.com/Face_Painting.htm
Něco snad najdete i zde:
http://www.lakotawritings.com/Face_Painting.htm
OyunkeThanka
- vlk
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 305
- Registrován: stř bře 28, 2007 11:41 am
- Bydliště: Slovensko/Prešov
v decembri sa na PIS rozoberala jedna fotka, pri ktorej bolo uvedene, ze ide o malovanie z dovodu tohoto obradu (tak to aspon identifikoval Mike Cowdry), a dotycny mal "namalovanu" zvislu ciaru od prostriedku cela po koren nosa.OyunkeThanka píše:Ti, kteří prošli obřadem "Dělání příbuzných = Huŋkálowaŋpi" měli právo nosit na čele červený vodorovný pruh.
je ľahké byť odvážny z diaľky...
- Hawran
- Začínající přispěvatel
- Příspěvky: 35
- Registrován: čtv bře 27, 2008 10:34 am
- Bydliště: Prešov
- Kontaktovat uživatele:
symboly na konoch
nie je to o malovani tváre, ale taktiez zaujimavy clanok o symboloch malovanych na kkone sa nachcadza na stranke http://www.indiancorral.cz/htm/IC.html v sekcii indiani/clanky uplne na konci
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: čtv dub 10, 2008 11:04 am
V šajenské kultuře nepředstavuje IMHO vážka rychlost, ale je to zpodobnění větrného víru - tornáda. V tomto pohledu tedy nejde o rychlost, ale o destruktivní sílu. Proto si myslím je tento symbol zvláště na válečnických věcech (štítech, čelenkách apod.).Wiyaka píše:Mňa ešte tiež jeden univerzálny symbol napadol a to dvojitý kríž, čo u Lakotov a Šajenov znamenalo vážku a mal nositeľovi dať jej rýchlosť.
Tento symbol sa používal rovnako na pomaľovanie koní.
Krom toho také jde o stejný význam jako u krup. Zvláště v jejich zelené formě. To už je ale význam obřadní, kde se hledí na jiné aspekty tohoto "symbolu".
Kosovo je Srbsko!
- OyunkeThanka
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 142
- Registrován: úte úno 06, 2007 7:40 am
Viděl jsem tu fotku a taky jsem to četl.vlk píše:v decembri sa na PIS rozoberala jedna fotka, pri ktorej bolo uvedene, ze ide o malovanie z dovodu tohoto obradu (tak to aspon identifikoval Mike Cowdry), a dotycny mal "namalovanu" zvislu ciaru od prostriedku cela po koren nosa.OyunkeThanka píše:Ti, kteří prošli obřadem "Dělání příbuzných = Huŋkálowaŋpi" měli právo nosit na čele červený vodorovný pruh.
C.L. HAMILTON CDV OF YANKTON, OR POSSIBLY BRULE SIOUX MAN with Fort Randall, D.T. imprint, ca 1868. The vertical stripe painted down this man's forehead signifies that the Hunka (Adoption) Ceremony, one of the seven, sacred rites of the Sioux people, has been performed in his honor, probably when he was a boy. This conferred a life-long prestige on the individual, with associated responsibilities of exemplary behavior and accomplishment.
Můžeme své tvrzení omezit na to, že Huŋká nosili na čele červený pruh.
OyunkeThanka
Súhlasím, aj u Lakotov má symbol vážky hlboký duchovný význam a dôvod jeho používania v symbolike vzorov môže byť rôzne interpretovaný (to by sa dalo rozoberať dlho), ale v zjednodušenom, prenesenom pohľade v súvislosti s vojnovou tradíciou išlo IMHO často o tú rýchlosť a schopnosť nepolapitelnosti príp. schopnosť ťažko byť zabitý a u Šajenov to bolo dovolím si tvrdiť asi podobné. Pre príklad :Námomóhtóhta píše: V šajenské kultuře nepředstavuje IMHO vážka rychlost, ale je to zpodobnění větrného víru - tornáda. V tomto pohledu tedy nejde o rychlost, ale o destruktivní sílu. Proto si myslím je tento symbol zvláště na válečnických věcech (štítech, čelenkách apod.).
„The dragonfly symbols formed an invocation to the Ma?heono who appear as dragonflies. They would bless the man who wore their symbol on his leggings, giving him power to dart back and forth in battle as rapidly as does the dragonfly ...“
z článku Beauty for New Life od Peter J. Powella