STYLOVOST NA TÁBOŘENÍ
STYLOVOST NA TÁBOŘENÍ
PÁR VĚT O STYLOVOSTI NA TÁBOŘENÍ
ANEB VÝZVA K VĚTŠÍ SNAZE A PODPOŘE NAPRAVENÍ PŘETRVÁVÁJÍCÍCH CHYB
Na základě několika rozhovorů s lidmi, kteří jezdí tábořit několik desítek let, jsme se rozhodli napsat tuhle výzvu. Několik posledních let sledujeme určitý úpadek ve stylovosti táboření. Ano, nejde o stagnaci, ale o úpadek. A protože tohle rozhodně nechceme, diskutovali jsme, sedli, a napsali co nás trápí.
Na úvod je třeba ještě zmínit některé důležité věci. Někteří „starší“ vzpomínají na dobu Bílého Wampumu, a žehrají na to, že za dob Wanbliho a B.W. by se tohle nedělo. Prosíme, jistá pravda to je, ale musíme si uvědomit, že doba je jinde, a že hlavně ne vše bylo vždy v B.W. tzv. „košér“, což samozřejmě neví každý. Je důležité se zaměřit na to co je teď, co chceme, a kam chceme směřovat v našem euroindiánském „hnutí“ (zde není prostor pro dělení na I.C. a nečleny – všichni „bruslíme na stejném rybníce“), protože nastala doba, kdy je potřeba si to říct,a rozhodnout se, jakou cestou chceme pokračovat.
Jak jsem již psal někde dříve, je pro nás stylovost na tradičních tábořeních důležitá. Důraz na stylovost a autentičnost je přesně ten prvek, který nás odděluje od ostatních (třeba dětských organizací nebo i esoteriků) skupin, kteří používají kulturu severoamerických indiánů jako kulisu, motivační či malebný prvek při své činnosti (a nechci je rozhodně odsuzovat – jde mi hlavně o nás a náš vývoj a cestu). Dalo by se říct, že se musíme rozhodnout, zda-li chceme jít cestou kvality či kvantity...
Sám za sebe musím říct, že jsem měl ze své pozice být zřejmě důraznější a tvrdší. Ale kdo mě zná, ví, že takový od přírody nejsem. Ukázalo se to jako chyba. Cesta osobních příkladů, jak jsme se shodli s ostatními, zkrátka nefunguje tak jak bychom si představovali, nebo nefunguje na všechny.
Proč se asi pořádají Kurzy zaměřené na všechna možná témata? Jedině vaření v tradičním stylu je trochu na vzestupu, a to pouze u určité skupiny lidí. Ostatní součásti stylového táboření celkem upadá nebo se nerozvíjí a nezlepšuje.Ať již jde o používání neautentických materiálů, náhražek, přes vybavení týpí po etiku táboření, tradiční zvyky a respektování různých aspektů táborového života. Zvyšují se sice vědomosti, ale nepřevádí se do praxe. Jak to shrnul Chodí vodou jde v současné době spíše o dovolenou v indiánských kulisách.
Je nám jasné, že se touto výzvou nezmění vše jako mávnutím kouzelného proutku a proto jsme se dohodli, že půjdeme „do sebe“ hlavně my, kteří jsme tuto výzvu iniciovali. Snahou o dodržování a napravení některých chyb hlavně ve svých „velkorodinách“, kmenech či tlupách. Jsme si vědomi, že za pokles kvality stylovosti můžeme i my sami. Ledacos jsme přehlíželi a od nás to mohli okoukat ostatní. Také je nám ovšem jasné, že nelze z věcí dělat dogma, protože bychom skončili např. hned na látkách, ze kterých máme týpí, šeltry či jiné přístřešky... takže nelze například vyžadovat aby se blondýnky přebarvily na černo nebo někomu zakazovat brýle (i když i v této záležitosti lze dělat pokroky vzhledem ke stylovosti...)
Samozřejmě někdo bude argumentovat, že jde o obsah a ne o formu. Ale jsme přesvědčeni, že správná forma leccos dokazuje i o obsahu, pokud tedy dotyčný chce dělat tzv. „living history“, tábořit co nejautenticky a nejvíce stylově jak je to možné, vzhledem k jeho možnostem.
A co nám vadí konkrétně?
* Poslední dobou se velice rozmohlo na tábořeních kouření. Vesměs balených cigaret, i když jsme také zaznamenali již filtrové cigarety kouřené v týpí či někde za týpím!! Není to nic proti kuřákům. Ale moderní obálky či psaníčka s tabákem jsou nepřípustné! Přesypávejte tabák do močových měchýřů, do malých plechovek nebo rawhidových obalů. Taktéž papírky nemohou být používány z moderních obalů – přidejte je k tabáků nebo používejte kukuřičné šustí či „otrlejší“ stránky z Bible, jak to dělali indiáni! Vůbec nejlepší je samozřejmě používání malých kamenných, hliněných dýmek, určených pro toto pokouření. Lze jít také cestou zákazu kouření cigaret vůbec (jakýchkoliv), myšleno na louce, na tábořišti...tak jak to platilo kdysi.
* Boty. Tato výtka je namířena hlavně k dětem, tudíž k jejich rodičům. Je nám jasné, že v ranní rose budou děti nejlépe ochráněni proti nachlazení v „bělošských „botech, ale nevidíme důvod, aby v nich běhali ještě v 11 hodin, kdy je louka již vysušená! Kromě toho si v holinkách akorát zapaří nohy. Prosíme rodiče, aby tohle ohlídali. Kromě toho to nevypadá vůbec hezky, když pod nádhernými šaty svítí do dáli zeleně fosforeskující holinky.
Taktéž nám přijde nepatřičné, aby děti – i v ranní rose - musely být oblečeni v nějakém svetru, bundě či teplácích nebo mít podvlečeny pod indiánským oblečením viditelně to bělošské ještě v poledne.
* Hračky. Víme, že tohle je dost těžké,a le zkuste nechat doma „civilní“ hračky nebo vysvětlete dětem, že by bylo fajn aby je netahaly po táboře. Jsme přesvědčeni, že když dokážete vyrobit pro svoje ratolesti oblečení, mokasíny, zvládnete i nějakou tu indiánskou hračku...
* Samozřejmě respektujeme nepsané pravidlo, že co je v týpí, je věc majitele. Tudíž si vařte uvnitř týpí klidně těstoviny v nerezovém hrnci nebo mějte k občerstvení džus nebo mléko, ale netahejte prosím tyto věci na veřejné prostranství tábora nebo nenechávejte vchod otevřený. Pokud vaříte před týpím na venkovním ohništi, je to velice stylové a příjemné, je na to krásný pohled, ale musíte mít všechny věci „vychytané“. Tudíž žádné plastové obaly na olej, kostkový cukr atd.! A „šeltraři“ mají „smůlu“ – tam to platí úplně pro všechno!
* Holení! Nebo jinak řečeno zarostlé tváře, různé bradky, bíbry apod. k indiánům rozhodně nepatří. Ano, dá se spekulovat o tom, že i v historické době někteří jedinci měli „něco“ jako vousy, ale kdo z nás dělá severozápadní pobřeží? Z některých dobových fotek jsou vidět sem tam nějaké „chlupy“ jakožto náznak kníru, ale chlap s plnovousem, byť upraveným, to není!
* Alkohol. Ten na táboření nepatří! Pokud někdo jede na Randevouz, budiž. Ale na táboření respektujte tento zákaz. Alkohol nepatří ani do arény, ani jinam. Nejsem si jistý, jak by se zachoval některý „tradičně“ tábořící člověk, kdyby se pak dozvěděl, že jste u něj byli na návštěvě a předtím jsem požili.... To je to nerespektování, byť nevědomé...
* Mobil. Jistě, ne každý si může dovolit – třeba kvůli práci – při příjezdu na tábořiště vypnout mobilní telefon,a při odjezdu jej zase zapnout. Respektujeme tuhle potřebu v dnešní době, ale když už musíte být na příjmu, prosíme abyste si vypnuli zvonění, a pak třeba kontrolovali přístroj častěji. Ale je opravdu divné,a řekl bych až zarážející, když jdete kolem týpí a slyšíte „známou“ melodii a pak hlas, který říká: „Nejezdi, vole, je to tady nuda“ nebo „ty jo, Awe prodává tu super knížku, mám ti ji vzít?“
* Další věci se jistě najdou, například přehršel pil různých „typů“- když v lese je poměrně dost spadaného dřeva a větví – zde postačí sekyrka či lépe, tomahawk. Používání hygienických potřeb, šamponů, mýdel mytí nádobí na začátku potoka atd. Je taktéž výborné jít po lese a stále nacházet „jakési“ papírky. Jaké? Toaletní, ale i od bonbonů, žvýkaček, a prokazatelně čerstvé... Psí exkrementy atd...
BUĎME OHLEDUPLNÍ NEJEN K SOBĚ, ALE I K PŘÍRODĚ A TÁBOŘIŠTI, KDE TRÁVÍME PÁR DNÍ...DĚKUJEME
To jest asi to nejhlavnější, co bychom rádi změnili a o co se budeme snažit změnit. Bylo by velice krásné aby si vzal k srdci tyto výše zmíněné body každý. Nelze totiž ohlídat vše a ani nechceme aby se z táboření stala setkání plná obav a nervozity nebo vzájemného osočování, hlídání se a hledání záminek k napadání či osočování! Je to vše na každém z nás, jak si tohle pohlídáme.
Při této příležitosti využiji možnosti a zmíním spolky. V dnešní době nám více než kdy předtím tyto skupiny chybí. Velmi citelně! Válečné spolky mají dohlížet na dodržování pravidel, nařízení náčelníků, starat se o lidi a vykonávat svoje spolkové činnosti. Ta první část předchozí věty se dá shrnout do pojmu „táborová policie“. Zní to nevábně, ale v podstatě je to tak. Nikdo ale nechce tuto činnost vykonávat, je nevděčná a lidé nemají potřebu někoho hlídat a „buzerovat“ - (spíše si každý hledí svého, a to platí ale nejenom o spolcích).
Proto zde vyzývám a apeluji na všechny spolky u nás aby se snažili dát se dohromady, překonaly svoje problémy, a staly se opět těmi válečnickými společnostmi, které zde budou pro blaho všech. O kterých se bude mluvit, jak něco zařídili, jak skvěle něco zvládli, a ne s despektem, že ti už dávno nefungují, že se rozpadli. Stačí, že již většina kmenů nefunguje, a činnost celého našeho hnutí vede pár jedinců, kteří ještě zatím mají tu sílu a entuziasmus...
Závěrem ještě pár vět. Pokud kdokoliv má problém něco sehnat – např. vhodné nádobí, nějaké látky (ať nemusíte vozit ručníky na utření), staré deky, nočníky nebo si jenom nevíte rady jak některou věc „správně“ stylově ošetřit, obraťte se na kohokoliv z nás, kteří stojíme za vznikem této výzvy....
Také doufáme, že pochopíte, že nechceme prostě jenom prudit a buzerovat, ale že nám jde o něco, co má smysl. Alespoň nám na tom záleží a myslíme si, že to smysl má....
Tato výzva bude poslána všem, kdo mají elektronickou adresu, a může se k ní připojit (nebo oponovat – nejlépe na webové diskusi na www.indiancorral.cz, případně na www.indiani.cz).
Sepsali: Mára, Chodí vodou, Witko, Huron Jr., Savage, Čikala.
ANEB VÝZVA K VĚTŠÍ SNAZE A PODPOŘE NAPRAVENÍ PŘETRVÁVÁJÍCÍCH CHYB
Na základě několika rozhovorů s lidmi, kteří jezdí tábořit několik desítek let, jsme se rozhodli napsat tuhle výzvu. Několik posledních let sledujeme určitý úpadek ve stylovosti táboření. Ano, nejde o stagnaci, ale o úpadek. A protože tohle rozhodně nechceme, diskutovali jsme, sedli, a napsali co nás trápí.
Na úvod je třeba ještě zmínit některé důležité věci. Někteří „starší“ vzpomínají na dobu Bílého Wampumu, a žehrají na to, že za dob Wanbliho a B.W. by se tohle nedělo. Prosíme, jistá pravda to je, ale musíme si uvědomit, že doba je jinde, a že hlavně ne vše bylo vždy v B.W. tzv. „košér“, což samozřejmě neví každý. Je důležité se zaměřit na to co je teď, co chceme, a kam chceme směřovat v našem euroindiánském „hnutí“ (zde není prostor pro dělení na I.C. a nečleny – všichni „bruslíme na stejném rybníce“), protože nastala doba, kdy je potřeba si to říct,a rozhodnout se, jakou cestou chceme pokračovat.
Jak jsem již psal někde dříve, je pro nás stylovost na tradičních tábořeních důležitá. Důraz na stylovost a autentičnost je přesně ten prvek, který nás odděluje od ostatních (třeba dětských organizací nebo i esoteriků) skupin, kteří používají kulturu severoamerických indiánů jako kulisu, motivační či malebný prvek při své činnosti (a nechci je rozhodně odsuzovat – jde mi hlavně o nás a náš vývoj a cestu). Dalo by se říct, že se musíme rozhodnout, zda-li chceme jít cestou kvality či kvantity...
Sám za sebe musím říct, že jsem měl ze své pozice být zřejmě důraznější a tvrdší. Ale kdo mě zná, ví, že takový od přírody nejsem. Ukázalo se to jako chyba. Cesta osobních příkladů, jak jsme se shodli s ostatními, zkrátka nefunguje tak jak bychom si představovali, nebo nefunguje na všechny.
Proč se asi pořádají Kurzy zaměřené na všechna možná témata? Jedině vaření v tradičním stylu je trochu na vzestupu, a to pouze u určité skupiny lidí. Ostatní součásti stylového táboření celkem upadá nebo se nerozvíjí a nezlepšuje.Ať již jde o používání neautentických materiálů, náhražek, přes vybavení týpí po etiku táboření, tradiční zvyky a respektování různých aspektů táborového života. Zvyšují se sice vědomosti, ale nepřevádí se do praxe. Jak to shrnul Chodí vodou jde v současné době spíše o dovolenou v indiánských kulisách.
Je nám jasné, že se touto výzvou nezmění vše jako mávnutím kouzelného proutku a proto jsme se dohodli, že půjdeme „do sebe“ hlavně my, kteří jsme tuto výzvu iniciovali. Snahou o dodržování a napravení některých chyb hlavně ve svých „velkorodinách“, kmenech či tlupách. Jsme si vědomi, že za pokles kvality stylovosti můžeme i my sami. Ledacos jsme přehlíželi a od nás to mohli okoukat ostatní. Také je nám ovšem jasné, že nelze z věcí dělat dogma, protože bychom skončili např. hned na látkách, ze kterých máme týpí, šeltry či jiné přístřešky... takže nelze například vyžadovat aby se blondýnky přebarvily na černo nebo někomu zakazovat brýle (i když i v této záležitosti lze dělat pokroky vzhledem ke stylovosti...)
Samozřejmě někdo bude argumentovat, že jde o obsah a ne o formu. Ale jsme přesvědčeni, že správná forma leccos dokazuje i o obsahu, pokud tedy dotyčný chce dělat tzv. „living history“, tábořit co nejautenticky a nejvíce stylově jak je to možné, vzhledem k jeho možnostem.
A co nám vadí konkrétně?
* Poslední dobou se velice rozmohlo na tábořeních kouření. Vesměs balených cigaret, i když jsme také zaznamenali již filtrové cigarety kouřené v týpí či někde za týpím!! Není to nic proti kuřákům. Ale moderní obálky či psaníčka s tabákem jsou nepřípustné! Přesypávejte tabák do močových měchýřů, do malých plechovek nebo rawhidových obalů. Taktéž papírky nemohou být používány z moderních obalů – přidejte je k tabáků nebo používejte kukuřičné šustí či „otrlejší“ stránky z Bible, jak to dělali indiáni! Vůbec nejlepší je samozřejmě používání malých kamenných, hliněných dýmek, určených pro toto pokouření. Lze jít také cestou zákazu kouření cigaret vůbec (jakýchkoliv), myšleno na louce, na tábořišti...tak jak to platilo kdysi.
* Boty. Tato výtka je namířena hlavně k dětem, tudíž k jejich rodičům. Je nám jasné, že v ranní rose budou děti nejlépe ochráněni proti nachlazení v „bělošských „botech, ale nevidíme důvod, aby v nich běhali ještě v 11 hodin, kdy je louka již vysušená! Kromě toho si v holinkách akorát zapaří nohy. Prosíme rodiče, aby tohle ohlídali. Kromě toho to nevypadá vůbec hezky, když pod nádhernými šaty svítí do dáli zeleně fosforeskující holinky.
Taktéž nám přijde nepatřičné, aby děti – i v ranní rose - musely být oblečeni v nějakém svetru, bundě či teplácích nebo mít podvlečeny pod indiánským oblečením viditelně to bělošské ještě v poledne.
* Hračky. Víme, že tohle je dost těžké,a le zkuste nechat doma „civilní“ hračky nebo vysvětlete dětem, že by bylo fajn aby je netahaly po táboře. Jsme přesvědčeni, že když dokážete vyrobit pro svoje ratolesti oblečení, mokasíny, zvládnete i nějakou tu indiánskou hračku...
* Samozřejmě respektujeme nepsané pravidlo, že co je v týpí, je věc majitele. Tudíž si vařte uvnitř týpí klidně těstoviny v nerezovém hrnci nebo mějte k občerstvení džus nebo mléko, ale netahejte prosím tyto věci na veřejné prostranství tábora nebo nenechávejte vchod otevřený. Pokud vaříte před týpím na venkovním ohništi, je to velice stylové a příjemné, je na to krásný pohled, ale musíte mít všechny věci „vychytané“. Tudíž žádné plastové obaly na olej, kostkový cukr atd.! A „šeltraři“ mají „smůlu“ – tam to platí úplně pro všechno!
* Holení! Nebo jinak řečeno zarostlé tváře, různé bradky, bíbry apod. k indiánům rozhodně nepatří. Ano, dá se spekulovat o tom, že i v historické době někteří jedinci měli „něco“ jako vousy, ale kdo z nás dělá severozápadní pobřeží? Z některých dobových fotek jsou vidět sem tam nějaké „chlupy“ jakožto náznak kníru, ale chlap s plnovousem, byť upraveným, to není!
* Alkohol. Ten na táboření nepatří! Pokud někdo jede na Randevouz, budiž. Ale na táboření respektujte tento zákaz. Alkohol nepatří ani do arény, ani jinam. Nejsem si jistý, jak by se zachoval některý „tradičně“ tábořící člověk, kdyby se pak dozvěděl, že jste u něj byli na návštěvě a předtím jsem požili.... To je to nerespektování, byť nevědomé...
* Mobil. Jistě, ne každý si může dovolit – třeba kvůli práci – při příjezdu na tábořiště vypnout mobilní telefon,a při odjezdu jej zase zapnout. Respektujeme tuhle potřebu v dnešní době, ale když už musíte být na příjmu, prosíme abyste si vypnuli zvonění, a pak třeba kontrolovali přístroj častěji. Ale je opravdu divné,a řekl bych až zarážející, když jdete kolem týpí a slyšíte „známou“ melodii a pak hlas, který říká: „Nejezdi, vole, je to tady nuda“ nebo „ty jo, Awe prodává tu super knížku, mám ti ji vzít?“
* Další věci se jistě najdou, například přehršel pil různých „typů“- když v lese je poměrně dost spadaného dřeva a větví – zde postačí sekyrka či lépe, tomahawk. Používání hygienických potřeb, šamponů, mýdel mytí nádobí na začátku potoka atd. Je taktéž výborné jít po lese a stále nacházet „jakési“ papírky. Jaké? Toaletní, ale i od bonbonů, žvýkaček, a prokazatelně čerstvé... Psí exkrementy atd...
BUĎME OHLEDUPLNÍ NEJEN K SOBĚ, ALE I K PŘÍRODĚ A TÁBOŘIŠTI, KDE TRÁVÍME PÁR DNÍ...DĚKUJEME
To jest asi to nejhlavnější, co bychom rádi změnili a o co se budeme snažit změnit. Bylo by velice krásné aby si vzal k srdci tyto výše zmíněné body každý. Nelze totiž ohlídat vše a ani nechceme aby se z táboření stala setkání plná obav a nervozity nebo vzájemného osočování, hlídání se a hledání záminek k napadání či osočování! Je to vše na každém z nás, jak si tohle pohlídáme.
Při této příležitosti využiji možnosti a zmíním spolky. V dnešní době nám více než kdy předtím tyto skupiny chybí. Velmi citelně! Válečné spolky mají dohlížet na dodržování pravidel, nařízení náčelníků, starat se o lidi a vykonávat svoje spolkové činnosti. Ta první část předchozí věty se dá shrnout do pojmu „táborová policie“. Zní to nevábně, ale v podstatě je to tak. Nikdo ale nechce tuto činnost vykonávat, je nevděčná a lidé nemají potřebu někoho hlídat a „buzerovat“ - (spíše si každý hledí svého, a to platí ale nejenom o spolcích).
Proto zde vyzývám a apeluji na všechny spolky u nás aby se snažili dát se dohromady, překonaly svoje problémy, a staly se opět těmi válečnickými společnostmi, které zde budou pro blaho všech. O kterých se bude mluvit, jak něco zařídili, jak skvěle něco zvládli, a ne s despektem, že ti už dávno nefungují, že se rozpadli. Stačí, že již většina kmenů nefunguje, a činnost celého našeho hnutí vede pár jedinců, kteří ještě zatím mají tu sílu a entuziasmus...
Závěrem ještě pár vět. Pokud kdokoliv má problém něco sehnat – např. vhodné nádobí, nějaké látky (ať nemusíte vozit ručníky na utření), staré deky, nočníky nebo si jenom nevíte rady jak některou věc „správně“ stylově ošetřit, obraťte se na kohokoliv z nás, kteří stojíme za vznikem této výzvy....
Také doufáme, že pochopíte, že nechceme prostě jenom prudit a buzerovat, ale že nám jde o něco, co má smysl. Alespoň nám na tom záleží a myslíme si, že to smysl má....
Tato výzva bude poslána všem, kdo mají elektronickou adresu, a může se k ní připojit (nebo oponovat – nejlépe na webové diskusi na www.indiancorral.cz, případně na www.indiani.cz).
Sepsali: Mára, Chodí vodou, Witko, Huron Jr., Savage, Čikala.
- Píta Ominí
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 373
- Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
- Bydliště: Přílepy (u Holešova)
- Kontaktovat uživatele:
Děkuji. Je to totiž jedna z mála věcí, která nám ještě zůstala. Já sám sice nejsem vzorným příkladem, neboť mé děti ráno vybíhají v gumácích, ale faktem je, že jakmile je po rose, jdu je hned přezut do mokasínů. S dětma je to trochu problém, jasně, že by mohly mít vícero mokasínů, klidně i zimní na raní rosu, a postupně jedny sušit a druhé obut, ale někdy jsem rád, když stihnu ušít ty jedny, zvlášť, když ty potvůrky furt rostou a potřebují nové mokasíny někdy i na každé táboření. Ale rozumím tomu, co jste napsali a o co jde. Jak už kdysi řekl myslím Mára - kdo chce hledá způsoby, kdo ne , hledá důvody.
Každopádně si velmi cením toho, že se nejedná jen o "kritiku", ale že sami nabízíte pomoc či materiály, které by byly potřeba.
Každopádně si velmi cením toho, že se nejedná jen o "kritiku", ale že sami nabízíte pomoc či materiály, které by byly potřeba.
LBH - Sedící Býk : Custer 1:0
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: čtv dub 10, 2008 11:04 am
Re: STYLOVOST NA TÁBOŘENÍ
Co je nestylové na požívání stylového alkoholu na táboření?Sarka píše: * Alkohol. Ten na táboření nepatří! Pokud někdo jede na Randevouz, budiž. Ale na táboření respektujte tento zákaz. Alkohol nepatří ani do arény, ani jinam. Nejsem si jistý, jak by se zachoval některý „tradičně“ tábořící člověk, kdyby se pak dozvěděl, že jste u něj byli na návštěvě a předtím jsem požili.... To je to nerespektování, byť nevědomé...
V době BW jsem to chápal jako úlitbu jejich woodcrafterství, ale nyní? Alkohol patřil k běžnému životu téměř po celou dobu 19. století! Pravda nebylo ho moc, takže to byla spíše otázka větších setkání, slavností a návštěv a to nejenom mezi indiány a bělochy, ale i mezi indiány samotnými z různých tlup či kmenů. Jeho zakazování mi přijde jako něco co jde přímo proti duchu celé výzvy - tedy snahy o co nejvyšší autentičnost LH.
Kosovo je Srbsko!
- Píta Ominí
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 373
- Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
- Bydliště: Přílepy (u Holešova)
- Kontaktovat uživatele:
Rozhodně nesouhlasím. Pak by se totiž normálně a běžně na tábořeních kalilo, a nikdo nemůže hlídat, kolik flašek je v pohodě a kolik ne, a co pak s opilci na táboře ( i s ohledem na to, že jsou tam zbraně, a taky malé děti) Je mi jasné, že prostě lidé i tak mají v některých týpí víno a pod., což mi nevadí, ale nestává se, že by někdo chodil navalený po táboře. Jednou jsem to však zažil a to bylo tehdy, když pak do tábora na Hamiltonech přijela policie. Takže s alkohleme může být spousta problémů, když se to přežene. Nehledě na to, že se občas na táboření dělají společná zahájení s posíláním pelyňku, dýmkový obřad či potní chýče, a u toho by neměl být nikdo, kdo v sobě má byť jen trochu alkoholu.Jeho zakazování mi přijde jako něco co jde přímo proti duchu celé výzvy - tedy snahy o co nejvyšší autentičnost LH.
Krom toho si myslím, že nám právě absence alkoholu a drog na akcích může v očích veřejnosti dělat dobrý punc.
LBH - Sedící Býk : Custer 1:0
...přesně tak...myslím,že během roku máš více než dost příležitostí si někde zakalit....tak pokud chceš mermomocí chlastat,jeď někde na bečku s kámošema....
Souhlasím s Osnim i kluky,že alkohol a fet prostě na táboření nepatří....není to,myslím žádná restrikce a nařízení,ale svobodné rozhodnutí nás všech,které je myslím pomyslně odhlasováno a každý jej respektuje....
A i když je to dle tvého názoru stylové,víme všichni co alkohol a drogy s Indiány udělal a stále dělá....
Teď když si to tak zpětně pročítám,tak bych poopravil svou repliku a restrikcích a nařízeních....já bych klidně odhlasoval,aby se to tou restrikcí i nařízením stalo....není to Octoberfest....a myslím,že i tím jsme vyjímeční,že se na našich open airových akcích prostě nechlastá....
Souhlasím s Osnim i kluky,že alkohol a fet prostě na táboření nepatří....není to,myslím žádná restrikce a nařízení,ale svobodné rozhodnutí nás všech,které je myslím pomyslně odhlasováno a každý jej respektuje....
A i když je to dle tvého názoru stylové,víme všichni co alkohol a drogy s Indiány udělal a stále dělá....
Teď když si to tak zpětně pročítám,tak bych poopravil svou repliku a restrikcích a nařízeních....já bych klidně odhlasoval,aby se to tou restrikcí i nařízením stalo....není to Octoberfest....a myslím,že i tím jsme vyjímeční,že se na našich open airových akcích prostě nechlastá....
- vlk
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 305
- Registrován: stř bře 28, 2007 11:41 am
- Bydliště: Slovensko/Prešov
na Slovensku sa toto zacalo riesit pred relativne dlhou dobou a skoncilo to tak, ze sa celoslovensky tabor pred par rokmi rozdelil na dve skupiny. tabory su sice komornejsie, ale ani jedna, ani druha skupina si, pokial viem, nestazuje...
je to svojim sposobom aj autenticke, lebo ked nejaka skupina Indosov nebola ochotna respektovat stanovene pravidla, zobrali sa a oddelili od zvysku. ak ich bolo malo na nejaky odchod, tak boli proste vyhosteni z komunity, co v pripade ich maleho poctu bol v podstate takmer trest smrti, alebo minimalne zaruka dlhodobych problemov a stradania...
Indiani povazovali ochlpenie tvare za pomerne odpornu zalezitost (rozhodne v tzv. starej dobe) a takychto ludi volali aj "dog faces" (psie tvare). to je aj jeden z dovodov, preco sa drviva vacsina traperov holila.
trhat si ale koli taboru obocie by uz bola asi silna kava!
podla mojho nazoru je vsetko vo svojej podstate otazka jasne a rozumne stanovenych zakladnych pravidiel, discipliny a tolerancie.
silny spolok/taborova policia, ktora dokaze v pripade potreby ukazat, ktorym smerom sa tabor opusta, je obrovska vyhoda, ale to je znacne tazka a nevdacna pozicia, ktoru malokto dokaze vykonavat tak, ako by bolo potrebne.
co sa tyka deti, sam si neviem predstavit, ako moj 2rocny syn prezije bez svojho smetiarskeho auta a rozpravok na Youtube...
je to svojim sposobom aj autenticke, lebo ked nejaka skupina Indosov nebola ochotna respektovat stanovene pravidla, zobrali sa a oddelili od zvysku. ak ich bolo malo na nejaky odchod, tak boli proste vyhosteni z komunity, co v pripade ich maleho poctu bol v podstate takmer trest smrti, alebo minimalne zaruka dlhodobych problemov a stradania...
Indiani povazovali ochlpenie tvare za pomerne odpornu zalezitost (rozhodne v tzv. starej dobe) a takychto ludi volali aj "dog faces" (psie tvare). to je aj jeden z dovodov, preco sa drviva vacsina traperov holila.
trhat si ale koli taboru obocie by uz bola asi silna kava!
podla mojho nazoru je vsetko vo svojej podstate otazka jasne a rozumne stanovenych zakladnych pravidiel, discipliny a tolerancie.
silny spolok/taborova policia, ktora dokaze v pripade potreby ukazat, ktorym smerom sa tabor opusta, je obrovska vyhoda, ale to je znacne tazka a nevdacna pozicia, ktoru malokto dokaze vykonavat tak, ako by bolo potrebne.
co sa tyka deti, sam si neviem predstavit, ako moj 2rocny syn prezije bez svojho smetiarskeho auta a rozpravok na Youtube...
je ľahké byť odvážny z diaľky...
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: čtv dub 10, 2008 11:04 am
Re: STYLOVOST NA TÁBOŘENÍ
Abych nezůstal nepochopen: Já osobně piji alkohol jen velmi málo - řekněme 5 - 6x do roka a rozhodně nejsem žádný "kalič". Proto to co píšu nepíšu z pozice užít si, ale ze snahy o autentičnost! Vynechat drogy je jasná věc - ty se prostě v 19 století prakticky neužívaly (přirozeně vyjma ježunky v závěru století) na rozdíl od alkoholu. Také nepíšu nic o tom že bych všem vřele doporučoval mít před týpím postavený soudek s pančovanou whisky - píšu o zákazu alkoholu odůvodněném LH!
Chápu že na tábořeních IC či větším táboření některých skupin pro ostatní (např to na Hané) se může alkohol zakázat a nic proti tomu, pokud se to nebude zdůvodňovat autenticitou/stylovostí!
Pokud to tak je, tak je pro mne LH přednější před jakýmikoliv organizačními, či spirituálními důvody konkrétního táboření. Proto toto nemůže a pokud respektuji pravidla LH ani NESMÍ být důvodem k
Tedy tato má výtka není psána pro to že bych si přál se na tábořeních opíjet a obcházel sousední týpí s dýmkou "pod vlivem".
Jak již napsala Sarka, jde o NAPRAVENÍ PŘETRVÁVÁJÍCÍCH CHYB...
Chápu že na tábořeních IC či větším táboření některých skupin pro ostatní (např to na Hané) se může alkohol zakázat a nic proti tomu, pokud se to nebude zdůvodňovat autenticitou/stylovostí!
Tito výzvu tedy chápu jako snahu o dosažení nějakého konsenzu na prakticky všech tábořeních lidí považujících se za Euroindiány, ne jako mustr pro táboření IC apod.Sarka píše:PÁR VĚT O STYLOVOSTI NA TÁBOŘENÍ
ANEB VÝZVA K VĚTŠÍ SNAZE A PODPOŘE NAPRAVENÍ PŘETRVÁVÁJÍCÍCH CHYB
Je důležité se zaměřit na to co je teď, co chceme, a kam chceme směřovat v našem euroindiánském „hnutí“ (zde není prostor pro dělení na I.C. a nečleny – všichni „bruslíme na stejném rybníce“)
Pokud to tak je, tak je pro mne LH přednější před jakýmikoliv organizačními, či spirituálními důvody konkrétního táboření. Proto toto nemůže a pokud respektuji pravidla LH ani NESMÍ být důvodem k
.svobodné rozhodnutí nás všech,které je myslím pomyslně odhlasováno a každý jej respektuje....
Tedy tato má výtka není psána pro to že bych si přál se na tábořeních opíjet a obcházel sousední týpí s dýmkou "pod vlivem".
Jak již napsala Sarka, jde o NAPRAVENÍ PŘETRVÁVÁJÍCÍCH CHYB...
Kosovo je Srbsko!
To Námomóhtóhta:
No já si popravdě myslel,že to tak nějak s tím alkoholem bude.......
Každopádně bych se ještě rád zmínil o těch fousech....Mára už mě několikráte plísnil za to,že nejsem zrovna vzorným příkladem oholéného člověka na tábořeních.....
Ale dle mého názoru je to tak trošičku dogma...mě by se taky líbilo,kdyby všichni na tábořeních měli vlasy do půl zad......
No já si popravdě myslel,že to tak nějak s tím alkoholem bude.......
Každopádně bych se ještě rád zmínil o těch fousech....Mára už mě několikráte plísnil za to,že nejsem zrovna vzorným příkladem oholéného člověka na tábořeních.....
Ale dle mého názoru je to tak trošičku dogma...mě by se taky líbilo,kdyby všichni na tábořeních měli vlasy do půl zad......
- vlk
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 305
- Registrován: stř bře 28, 2007 11:41 am
- Bydliště: Slovensko/Prešov
podla mojho nazoru, alkohol na typickom predrezervacnom indianskom tabore nieje autenticky.
jedna vec je, ze niektore kmene boli zname svojim odmietanim alkoholu. v 1833 Charles Larpenteur zaznamenal, ze Vrany odmietaju alkohol (coho vysledok je, ze nakupuju len podstatny tovar), co o skoro sto rokov neskor potvrdila Pretty Shield ako beznu "normu" dobreho spravania.
nieco ine je rezervacne obdobie, ale chlastanie v taboroch pred tymto obdobim bolo podla mna neobvykle, bolo to v podstate "ohrozovanie vseobecnej bezpecnosti".
druha vec je, ze ak Indiani chlastali, tak to podla mna bolo vacsinou pri navstevach pevnosti, alebo obchodnych stanic.
z toho mi vyplyva, ze ak sa dohodne alkohol (a drogy) na tabore ako tabu, je vyzadovanie tohoto tabu uplne autenticka zalezitost!
jedna vec je, ze niektore kmene boli zname svojim odmietanim alkoholu. v 1833 Charles Larpenteur zaznamenal, ze Vrany odmietaju alkohol (coho vysledok je, ze nakupuju len podstatny tovar), co o skoro sto rokov neskor potvrdila Pretty Shield ako beznu "normu" dobreho spravania.
nieco ine je rezervacne obdobie, ale chlastanie v taboroch pred tymto obdobim bolo podla mna neobvykle, bolo to v podstate "ohrozovanie vseobecnej bezpecnosti".
druha vec je, ze ak Indiani chlastali, tak to podla mna bolo vacsinou pri navstevach pevnosti, alebo obchodnych stanic.
z toho mi vyplyva, ze ak sa dohodne alkohol (a drogy) na tabore ako tabu, je vyzadovanie tohoto tabu uplne autenticka zalezitost!
je ľahké byť odvážny z diaľky...
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: čtv dub 10, 2008 11:04 am
No vida už se konečně začíná debatovat o podstatě problému: tedy je, nebo není alkohol autentický?
Z hlavy mohu ihned vylovit historku o oddělení a následném vzniku třetího Šajenského kmene (jak to zajímavě popsal Moore) - tedy Psích mužů.
Toto oddělení vzniklo po zabití 44 Lukových tětiv na válečné výpravě Kajovy.
Rok poté organizoval náčelník válečného spolku Psích mužů Urzoní samec odvetnou výpravu. Dělal to tak, že objížděl s válečnou dýmkou všechny šajenské tlupy. Při těchto návštěvách krom dýmky nabízel i prokazatelně jako jeden z darů alkohol. Tak se stalo že pod všeobecným vlivem alkoholu zabil svého soukmenovce. Zápletka pokračuje následuje vyhnáním Ursoního samce z táborového kruhu. ním odešla velká část společnosti a postupně se osamostatnila a během dalších 30 let se přeměňovala z militantní části šajenské společnosti až k prakticky samostatnému kmeni v mnoha ohledech odlišnému od Severních i Jižních Šajenů. Vše skončilo bitvou u Summit Springs.
A nyní data:
1837 Výprava Lukových tětiv
1838 Odvetná výprava Šajenů proti Kajovům
1869 Bitva u Summit Springs
Je jasné že norma chování bude, tak jako většina všeho, u každého národa jiná. Nejsem znalec Vraní historie proto nemohu říci, zda se mezi Absaroky běžně pilo, ale jsem přesvědčen, že u Šajenů, Arapahů i Lakotů k tomu docházelo. A pak tu máme ještě Komanče a spol. Tam byla situace asi ještě mnohonásobně horší.
Z hlavy mohu ihned vylovit historku o oddělení a následném vzniku třetího Šajenského kmene (jak to zajímavě popsal Moore) - tedy Psích mužů.
Toto oddělení vzniklo po zabití 44 Lukových tětiv na válečné výpravě Kajovy.
Rok poté organizoval náčelník válečného spolku Psích mužů Urzoní samec odvetnou výpravu. Dělal to tak, že objížděl s válečnou dýmkou všechny šajenské tlupy. Při těchto návštěvách krom dýmky nabízel i prokazatelně jako jeden z darů alkohol. Tak se stalo že pod všeobecným vlivem alkoholu zabil svého soukmenovce. Zápletka pokračuje následuje vyhnáním Ursoního samce z táborového kruhu. ním odešla velká část společnosti a postupně se osamostatnila a během dalších 30 let se přeměňovala z militantní části šajenské společnosti až k prakticky samostatnému kmeni v mnoha ohledech odlišnému od Severních i Jižních Šajenů. Vše skončilo bitvou u Summit Springs.
A nyní data:
1837 Výprava Lukových tětiv
1838 Odvetná výprava Šajenů proti Kajovům
1869 Bitva u Summit Springs
Je jasné že norma chování bude, tak jako většina všeho, u každého národa jiná. Nejsem znalec Vraní historie proto nemohu říci, zda se mezi Absaroky běžně pilo, ale jsem přesvědčen, že u Šajenů, Arapahů i Lakotů k tomu docházelo. A pak tu máme ještě Komanče a spol. Tam byla situace asi ještě mnohonásobně horší.
Kosovo je Srbsko!
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: čtv dub 10, 2008 11:04 am
To byla ovšem poklona Vraním indiánům, říkal to v souvislosti s tím, že velká část ostatních kmenů se chovala právě obráceně, tedy upřednostňovali nákup alkoholu před potřebnými věcmi.vlk píše: v 1833 Charles Larpenteur zaznamenal, ze Vrany odmietaju alkohol (coho vysledok je, ze nakupuju len podstatny tovar),
Btw mám pocit, že tohle vlákno začalo nějakou výzvou, docela závažnou, jak se zdá a stočilo se to k projednávání dobovosti alkoholu, myslím, že jsme se odchýlili od původní myšlenky podstatně.
- II
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 262
- Registrován: sob úno 17, 2007 9:33 am
- Bydliště: Holešov
- Kontaktovat uživatele:
Byl bych nerad kdyby se tu sklouzlo jinam. Na začátku byla nějaká výzva a mám pocit, že to zase skončí diskuzí jestli je stylovější dřevěné autíčko nebo plastový koník, jestli měli indiáni chlupy v podpaží, čím si utírali zadek, jestli provozovali orální sex a od kdy je stylový alkohol a od kdy jsou šúlaný cigarety (ty příklady neberte moc vážně). Některá témata se tu už probírala. Spíš bych byl radši kdyby si každý odpověděl- chci pomoct dodržovat tato pravidla? Jsme Evropani 21. století- autentičtí se svýma ksichtama, myšlením, výchovou a technologiema nebudem nikdy. Otázka je, jak moc se chceme přiblížit....
Mi se ta výzva líbí a určitě jsem se nad některými body zamyslel. Jen ty vlasy ti Hanes nesplním.... (i když všichni taky neměli dlouhý vlasy- např. někteří Lišáci u Lakotů)
Mi se ta výzva líbí a určitě jsem se nad některými body zamyslel. Jen ty vlasy ti Hanes nesplním.... (i když všichni taky neměli dlouhý vlasy- např. někteří Lišáci u Lakotů)
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: čtv dub 10, 2008 11:04 am
Naopak myslím si že tu podrobně probíráme jeden z bodů výzvy. Jinými slovy snažím se upozornit na to že tento bod by do této výzvy a takto formulované vůbec neměl patřit.Eagle-Eye píše: Btw mám pocit, že tohle vlákno začalo nějakou výzvou, docela závažnou, jak se zdá a stočilo se to k projednávání dobovosti alkoholu, myslím, že jsme se odchýlili od původní myšlenky podstatně.
S ostatními body problém nemám a většinou se je posledních 20 let snažím dodržovat.
Nebo se to dá říci ještě jinými slovy - pokud budou body směřovat k maximálnímu zvýšení dobové autenticity, tak jí vřele podporuji.
Pokud ovšem je jejím cílem vytvoření nějaké psoudoeuroindiánské kultury, tak pak tato snaha mojí podporu nezíská.
Kosovo je Srbsko!
- Píta Ominí
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 373
- Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
- Bydliště: Přílepy (u Holešova)
- Kontaktovat uživatele:
myslím, že pod pojmem dobová autenticita si každý představuje trochu něco jiného, takže by možná stálo za to napsat, co si pod tím představují iniciátoři tohoto tématu, já osobně bych za to byl rád. Jasně, byly zmíněny některé věci výše, ale to mi přišlo spíše u konkrétních předmětů a pod. (boty, pily, alkohol...)pokud budou body směřovat k maximálnímu zvýšení dobové autenticity, tak jí vřele podporuji.
Co tím myslíš - pseudoindiánská kultura?Pokud ovšem je jejím cílem vytvoření nějaké psoudoeuroindiánské kultury, tak pak tato snaha mojí podporu nezíská.
A taky jde o to, o co v podstatě usiluje IC, jestli pouze LH, nebo nějakou "komunitu" kdy se setkávají rodiny a přátelé, o životní styl atd, protože IC udáváí spoustě věcem tempo.
LBH - Sedící Býk : Custer 1:0