legíny
Možná to chápu, prostě co nejméně náhrašek a když něco dobového tak to udělat stylově, prostě dobově na táboření 19 stol. .. Moc si přeji si svámi zatábořit a tak se ptam na všechno.. I na to, zda mam na přišití tkalounu na oděv použít navoskovanou nit, asi pro to aby se nezauzlovávala ? Ale prát fís v pračce je blbost - indiáni pračky neměli A taky nežili v paneláku v kterém dělám (indiány).. Těším se až si svámi zatábořím, musim se na to pořádně připravit.....
Děkuji Vám....
Tak já taky přispěji troškou do mlýna. Je fakt, že když použiješ flís tak je potom úplně buřt čím to olemuješ a jakou nití to budeš šít.
O "kousání/štípání" vlny jsi jen slyšel nebo máš praktickou zkušenost? Protože to je dosti subjektivní záležitost, někomu to vadí hodně jinému vůbec, a pochopitelně celé spektrum pocitů mezi tím.
K tomu tkalounu - ten samozdřejmě zapadá do kontextu látkových legín docela dobře. Jenomže mám lehké podezdření, že máš na mysli klasickou bavlněnou keprovku a té bych se doporučoval velikým obloukem vyhnout. Keprová vazba je prastará tkalcovská technika o to nic, ale keprová páska sama o sobě je tak profláklá, že pokud by jsi ji použil dejme tomu na ty legíny z vlněné látky, tak tím celé dílo totálně shodíš.
Dá se koupit bavlněná lemovka s plátnovou vazbou, která vypadá o dost lépe, ale ta je docela řídká a na lemování legín bych ji nedoporučoval. Dle mého soudu se na namáhaných místech velmi rychle prodře.
Samozdřejmě s trochou úsilí se dají sehnat i jiné vhodnější textilní pásky a lemovky, třeba i vlněné, leč ty jsou pro běžného spotřebitele nedosažitelné.
Myslím, že slušné olemování se dá, jen s trochou práce navíc, udělat i nastříhanými proužky plátna, které se při našívání zahne dovnitř, aby se netřepily okraje. Ale jak už tu padlo - na flís klidně i tu keprovku, cokoli jiného by byla ztráta času, peněz a energie.
Ať se dílo daří.
O "kousání/štípání" vlny jsi jen slyšel nebo máš praktickou zkušenost? Protože to je dosti subjektivní záležitost, někomu to vadí hodně jinému vůbec, a pochopitelně celé spektrum pocitů mezi tím.
K tomu tkalounu - ten samozdřejmě zapadá do kontextu látkových legín docela dobře. Jenomže mám lehké podezdření, že máš na mysli klasickou bavlněnou keprovku a té bych se doporučoval velikým obloukem vyhnout. Keprová vazba je prastará tkalcovská technika o to nic, ale keprová páska sama o sobě je tak profláklá, že pokud by jsi ji použil dejme tomu na ty legíny z vlněné látky, tak tím celé dílo totálně shodíš.
Dá se koupit bavlněná lemovka s plátnovou vazbou, která vypadá o dost lépe, ale ta je docela řídká a na lemování legín bych ji nedoporučoval. Dle mého soudu se na namáhaných místech velmi rychle prodře.
Samozdřejmě s trochou úsilí se dají sehnat i jiné vhodnější textilní pásky a lemovky, třeba i vlněné, leč ty jsou pro běžného spotřebitele nedosažitelné.
Myslím, že slušné olemování se dá, jen s trochou práce navíc, udělat i nastříhanými proužky plátna, které se při našívání zahne dovnitř, aby se netřepily okraje. Ale jak už tu padlo - na flís klidně i tu keprovku, cokoli jiného by byla ztráta času, peněz a energie.
Ať se dílo daří.
Tak použít jistě lze, ale mimo mísu je taky. Špatný je jak vzor, tak i použité materiály (korálky) i vyšívací technika.
Správně by měla být použita na podklad mozkem vydělaná jelenice, dobové korálky a nějaký dobový vzor vyšitý plošným stehem a pravou zvířecí šlachou. Ten pás bohužel pravděpodobně nesplňuje ani jednu z těchto věcí.
Správně by měla být použita na podklad mozkem vydělaná jelenice, dobové korálky a nějaký dobový vzor vyšitý plošným stehem a pravou zvířecí šlachou. Ten pás bohužel pravděpodobně nesplňuje ani jednu z těchto věcí.
Tak on má ty hranice každý nastaveny jinak. Co je pro jednoho vrchol kvality je pro druhého nepřijatelné, tak už to chodí.
Samozřejmě to co jsem napsal o materiálech a vzorech je ideální případ a je mi jasné, že ne každý se k tomu propracuje hned. Důležité je, aby se snažil posunovat ty hranice, pak to má jakýs takýs smysl.
Co se týče toho vyšívání nití, tak to je obecný mýtus a byl bych opatrný s tvrzením, že "mraky věcí byly vyšity nití". V bizoních dobách byla naprostá většina věcí vyšita i sešita šlachou. Vyšití nebo sešití nití (většinou lněnou) se sice objevuje, ale velmi vzácně, řekl bych, že jde o naprosté rarity. Tedy s výjimkou přichytávací nitě u plošného stehu, která je prakticky vždy lněná nit. Pouze ve starých dobách (pony beads) se používala jako přichytávací vlákno šlacha.
Důvod použití šlachy je čistě praktický, takový steh i výšivka je mnohem pevnější a kvalitnější a trvanlivnější, než výšivka nití. To je hlavní důvod, nikoliv nedostatek nitě, která byla indiánům poměrně snadno dostupná většinu 19.století.
Samozřejmě to co jsem napsal o materiálech a vzorech je ideální případ a je mi jasné, že ne každý se k tomu propracuje hned. Důležité je, aby se snažil posunovat ty hranice, pak to má jakýs takýs smysl.
Co se týče toho vyšívání nití, tak to je obecný mýtus a byl bych opatrný s tvrzením, že "mraky věcí byly vyšity nití". V bizoních dobách byla naprostá většina věcí vyšita i sešita šlachou. Vyšití nebo sešití nití (většinou lněnou) se sice objevuje, ale velmi vzácně, řekl bych, že jde o naprosté rarity. Tedy s výjimkou přichytávací nitě u plošného stehu, která je prakticky vždy lněná nit. Pouze ve starých dobách (pony beads) se používala jako přichytávací vlákno šlacha.
Důvod použití šlachy je čistě praktický, takový steh i výšivka je mnohem pevnější a kvalitnější a trvanlivnější, než výšivka nití. To je hlavní důvod, nikoliv nedostatek nitě, která byla indiánům poměrně snadno dostupná většinu 19.století.
Tak jsem si vysloužil studenou sprchu, ale můžu si za to sám. Otázku jsem formuloval nepřesně, nemám na mysli úplně echtovní černonožské legíny.
Je to hobbystický (a navíc začátečnický) pokus.
Náhradní a snadno dostupný nesprávný materiál jsem použil úmyslně, domnívaje se, že v hobby je to tolerováno, nebo snad dokonce doporučeno, aby člověk neprznil kvalitní surovinu. Ty korálky ve skutečnosti nejsou tak strašidelně barevné, on ten foťák si to asi nějak vylepšuje, červená je transparentní a docela mdlá.
Ještě bych prosil upřesnění, jak je to s tím stehem a vzorem. Zdá se mi, že na některých fotografiích muzejních kousků označených Blackfoot je řadový steh vidět, i na některých dobových fotkách.
Ten kříž jsem okoukal z muzejní fotky, a stupňovité trojúhelníky jsou řekl bych hodně obvyklé. Kombinace je ovšem vymyšlená a teď mi to připadá moc kontrastní. Na papíře to vypadalo jinak.
Je to hobbystický (a navíc začátečnický) pokus.
Náhradní a snadno dostupný nesprávný materiál jsem použil úmyslně, domnívaje se, že v hobby je to tolerováno, nebo snad dokonce doporučeno, aby člověk neprznil kvalitní surovinu. Ty korálky ve skutečnosti nejsou tak strašidelně barevné, on ten foťák si to asi nějak vylepšuje, červená je transparentní a docela mdlá.
Ještě bych prosil upřesnění, jak je to s tím stehem a vzorem. Zdá se mi, že na některých fotografiích muzejních kousků označených Blackfoot je řadový steh vidět, i na některých dobových fotkách.
Ten kříž jsem okoukal z muzejní fotky, a stupňovité trojúhelníky jsou řekl bych hodně obvyklé. Kombinace je ovšem vymyšlená a teď mi to připadá moc kontrastní. Na papíře to vypadalo jinak.
Zeli: nenech se odradit hlavně. To bych nerad. Snažím se pouze věci uvést trochu na pravou míru.
K těm legínám: obecně Černonožci za bizoních dob používali 2 druhy legin, starší se spodními plandáky, cca do r. 1850 a poté leginy s rovným spodním okrajem (cca po 1850).
Na starším typu legin se používaly pásy z pony beads a prakticky vždy zde byl plošný steh. Po roce cca 1860 se objevují pásy ze seed beads a zde je opět většinou použit plošný steh, ovšem máš pravdu v tom, že občas se vidí i řadový steh. Ovšem je otázkou, jestli takovéto legíny nejsou spíše Assiniboinské.
Předpokládám, že tě zajímají spíše ty novější leginy a pásy ze seed beads. Tady jsou vzory nejčastěji trojuhleníky (hory), občas přesýpačky nebo takové tlapy, či co to je. Koukni se na stránky AMNH, tam je pár takových legín. Držel bych se těchto tradičních vzorů a nevymýšlel bych nějaké ptákoviny.
Vzory jsou obecně dané a jsou vždy charakterisktické pro daný kmen a období. Pokud nechce člověk ulítávat kamsi, tak se musí držet toho, co je dané.
Pokud něco nevíš, nebo si nejsi jistej, nebo potřebuješ pomoct, tak napiš na mail, rád poradím nebo pomůžu, není to tak složitý.
K těm legínám: obecně Černonožci za bizoních dob používali 2 druhy legin, starší se spodními plandáky, cca do r. 1850 a poté leginy s rovným spodním okrajem (cca po 1850).
Na starším typu legin se používaly pásy z pony beads a prakticky vždy zde byl plošný steh. Po roce cca 1860 se objevují pásy ze seed beads a zde je opět většinou použit plošný steh, ovšem máš pravdu v tom, že občas se vidí i řadový steh. Ovšem je otázkou, jestli takovéto legíny nejsou spíše Assiniboinské.
Předpokládám, že tě zajímají spíše ty novější leginy a pásy ze seed beads. Tady jsou vzory nejčastěji trojuhleníky (hory), občas přesýpačky nebo takové tlapy, či co to je. Koukni se na stránky AMNH, tam je pár takových legín. Držel bych se těchto tradičních vzorů a nevymýšlel bych nějaké ptákoviny.
Vzory jsou obecně dané a jsou vždy charakterisktické pro daný kmen a období. Pokud nechce člověk ulítávat kamsi, tak se musí držet toho, co je dané.
Pokud něco nevíš, nebo si nejsi jistej, nebo potřebuješ pomoct, tak napiš na mail, rád poradím nebo pomůžu, není to tak složitý.
Zeli: Tak jsem se ještě jednou kouknul na ten tvůj vzor a už asi vím, odkud vítr fouká.
Kdybys nechal tu modrou část čiště modrou, připomínalo by to staré pony beadové pásy (i když ta modrá má být prachová), kde jsou dva černobílé panely. Ovšem těma červenýma horama jsi smíchal dohromady několik neslučitelných věcí. Starou a novou dobu, pony a seed beads.
Každá doba má svůj design, svoje techniky a pravidla. To má svůj důvod. Není možné tyto věci svévolně kombinovat. To je jako když smícháš gotiku a baroko. Z toho nikdy nevzdejde nic dobrého.
Kdybys nechal tu modrou část čiště modrou, připomínalo by to staré pony beadové pásy (i když ta modrá má být prachová), kde jsou dva černobílé panely. Ovšem těma červenýma horama jsi smíchal dohromady několik neslučitelných věcí. Starou a novou dobu, pony a seed beads.
Každá doba má svůj design, svoje techniky a pravidla. To má svůj důvod. Není možné tyto věci svévolně kombinovat. To je jako když smícháš gotiku a baroko. Z toho nikdy nevzdejde nic dobrého.
šlachy a korálky
Když jsme u těch nití a šlach? Používá se i šlacha na semínkové korálky? Dodneška nevím jakou velikost používám při semínkovích korálcích ( mam korálky za babku) . Jakou velikost prosím mám používat při korálkování při stylovce květinovích vzorů, poníkových nebo semínkových korálcích data 19stol. u Dakota - Santee. Jakými korálky toho data korálkovali květinové vzory Santee ( poníkové či semínkové nebo obojí ? ) Samozřejmě dělám dnešní dobu - továrně zpracovaná jelenice, světlé odstíny barev semínkových korálků a elastická nit, ale pokud chci stylovku mám se co učit a snažit aby to vypadalo k světu 19stol. Ale žádnou pořádnou stylovou věc nemám, až na pár maličkostí..
Omlouvám se že sem odbočil od pointy leginy a šlachy a to i korálky... Nebudu se zlobit když to dáte tam kam to má patřit třeba ke korálkům, ale šlacha a nitě co se tu probírá patří též ke korálkům..
Děkuji Vám
Omlouvám se že sem odbočil od pointy leginy a šlachy a to i korálky... Nebudu se zlobit když to dáte tam kam to má patřit třeba ke korálkům, ale šlacha a nitě co se tu probírá patří též ke korálkům..
Děkuji Vám
Děkuji Vám....
Legíny
Ahoj, prosím odborníky na starší typy legín, jestli by mi neporadili jak jsou po stranách spojeny tyto legíny v příloze. Je na ně odkaz na Splendid Heritage s tím, že se jedná o výrobek Blackfoot z 1.poloviny 19.století. Je tam poznámka, že jsou sešity šlachou, což by mohla být jedna verze, nebo uvažuju o spojení protilehlých třásní, což jsem už také viděl.
S pozdravem a díky
Honza
S pozdravem a díky
Honza
- Přílohy
-
- blackfoot.jpg (297.55 KiB) Zobrazeno 5332 x
U těchto starších typů legin je část, kde jsou třásně normálně sešitá šlachou. Ta horní část je pak spojená jedním řemínkem. Ten prochází zespodu nahoru (nebo obráceně) uvnitř mezi plácačkama a vždy po cca 7-10cm udělá takové očko, kde spojí ten přední a zadní díl k sobě. Viz obr.
- Přílohy
-
- leg.JPG (295.66 KiB) Zobrazeno 5307 x
Ahoj kamarádi !
Mam staré korálky dnešní doby vyrobené. Bílá – pony beads a Noční modrá – pony beads velikost 7/0, průměr 3,3 mm. Mam mozkovku na pásy 10cm široké a 61cm dlouhé.. Zatím je jeden pás vykorálkovaný po 4 – 5 korálcích.. A 1cm široké řadovim stehem. Devíti řadé. Lze tyto pási přišít na legíny popsané jako předposlední? Na mích pásech je obráskové písmo jak vnímám život na zemi..
Německé jelenice použiji?
Je stylové pási přišt na tmavě modrý flauš a bílím tkalounem nahradit neobarvevné okraje látky, dělá se to na stylovku starým střihem nebo je to kýč?
Nerozumím nahoře bodovému přišití plácaček, mohu je koženým řemínkem spojit jak je zvikem u halen a látkovým legínách, že zvenčí sou řemínky?
Mužu plácačky bodově řemínkem nepřišívat? Mam přišít pási a pak ušít legíny.
A ještě jeden dotas , kolik milimetrů sou nekorálkované kraje pásů ? Díííík za každou radu.!
Mam staré korálky dnešní doby vyrobené. Bílá – pony beads a Noční modrá – pony beads velikost 7/0, průměr 3,3 mm. Mam mozkovku na pásy 10cm široké a 61cm dlouhé.. Zatím je jeden pás vykorálkovaný po 4 – 5 korálcích.. A 1cm široké řadovim stehem. Devíti řadé. Lze tyto pási přišít na legíny popsané jako předposlední? Na mích pásech je obráskové písmo jak vnímám život na zemi..
Německé jelenice použiji?
Je stylové pási přišt na tmavě modrý flauš a bílím tkalounem nahradit neobarvevné okraje látky, dělá se to na stylovku starým střihem nebo je to kýč?
Nerozumím nahoře bodovému přišití plácaček, mohu je koženým řemínkem spojit jak je zvikem u halen a látkovým legínách, že zvenčí sou řemínky?
Mužu plácačky bodově řemínkem nepřišívat? Mam přišít pási a pak ušít legíny.
A ještě jeden dotas , kolik milimetrů sou nekorálkované kraje pásů ? Díííík za každou radu.!
Děkuji Vám....