Zdravím Vás!
Eagle-Eye píše:Rozdíl mezi vírou přírodních národů a západních lidí je dán mimo jiné i rozdílností mentalit. Západní lidé, či běloši, chcete li, uvažují především levou, logickou hemisférou, zatímco přírodní národy spíše pravou, intuitivní. ...Pokud je pochopena tato dualita, vše ostatní z toho již vyplyne. Západní mentalita vytváří analýzy a na základě nich pak složité systémy a hierarchie, viz např. křesťanské církve. Indiánům jsou složité logické a exaktní systémy cizí a to se odráží i v jejich kultuře i náboženství.
Indiánská víra není institucializovaná a systematizovaná, nemá žádné axiomy a dogmata, jako tradiční víry západní. Jak se pak o čem dohadovat, kde není nic stanoveno, kromě tradic, které jsou navíc časově a kulturně velmi proměnlivé.
Jinými slovy, řešíme něco, co indiáni se své genetické a mentální podstaty prostě příliš neřeší.
Podobná tvrzení, že jsou přírodní národy "z Venuše" a Evropané "z Marsu", nemají žádné opodstatnění. Duševní stránka každého člověka je případ sám pro sebe. Tak jako jsou vědecké kapacity indiánského původu schopny analytického a strukturovaného přístupu, tak jsou čeští umělci nebo ezoterici schopni rozvinout intuitivní stránku své osobnosti. Myslel kníže Bořivoj spíš pravou nebo levou hemisférou? Kde se vzali oni západní, levou hemisférou uvažující lidé? Došlo v Evropě ke genové mutaci? Je to samozřejmě absurdní.
Upředňostňovaný model myšlení souvisí se způsobem života a organizací společnosti. Katolická církev je úplně jiná, než byly první křesťanské komunity. Strukturu a stabilitu jí vtiskli Římané, kteří už čtyřista let vyvíjeli teorii státu. Úřednictvu říše Tahuantinsuyu se schopnost vytvářet a udržovat strukturu určitě nedá upřít, a to se týká i institucionalizace náboženství (kult panovníka, hlavní chrám apod.). Pokud nespadli z hvězd, tak to byli o sto let dříve naprosto nestrukturovaní přírodní lidé.
Samozřejmě všechno podléhá změně a ta změna je pomalejší ve společenství, které má stamiliony členů jako katolická církev, než ve společenství několikatisícovém, které navíc žije rozptýleně, řídí ho desítky rodinných vůdců a náčelníků. Pokud ale vznikne potřeba komunitu kvůli přežití a úspěchu v novém prostředí sjednotit jako u Šajenů na konci 18. století, věřte tomu, že i obřadní systém dostane pevnější tvar a vlivná skupina obřadníků a náčelníků začne tuto pevnější strukturu prosazovat.
Některé axiomy a dogmata bezpochyby existují a shodli by se na nich Evenkové i Šajeni, na některých i Sanové: Vše je živé a má ducha, s tímto duchem lze komunikovat, svět má několik vrstev a v každé žijí určití duchové, zvířata se sdružují do kmenů a mají náčelníky, tito náčelníci povolují lidem lov a musí se jim projevovat úcta, lidé nejsou výše než ostatní bytosti, duše má několik částí a ty mohou opustit tělo, duše je nesmrtelná a může se vracet na zem.
Tak jako indiáni okamžitě pochopili koně a pušky i jejich dalekosáhlý dopad, tak pochopí cokoli jiného a přizpůsobí se vzniklé situaci. Sociální adaptace je jedním z klíčů k pochybnému úspěchu našeho druhu. A k tomu indiáni, Evenkové nebo Sanové bezpochyby patří. Promiňte mi osobní poznámku: Docela mě štve diskutovat o takové samozřejmosti.