Taneční rekvizity (kostýmy, bustle, návody atd.)
- Píta Ominí
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 373
- Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
- Bydliště: Přílepy (u Holešova)
- Kontaktovat uživatele:
Taneční rekvizity (kostýmy, bustle, návody atd.)
Zdravím všechny!
Nemáte někdo nějaké návody na výrobu a fotky všemožných typů tanečních bustle (od starých až po moderní) na mužský tradiční tanec? I když tancuju pár let a mám nějaké knížky, pořád mi chybí nějaké srozumitelné návody a dokumentace ( když vynechám ty návody z Hau koly na stránkách woodcraftu). Zajímal by mě návod i na modrrní bustle. Chystám renovaci tanečního kostýmu a pořád nejsem rozhodlý, jaký styl kostýmu, doplňků a bustlů .... Díky za inspirace. Osni
Nemáte někdo nějaké návody na výrobu a fotky všemožných typů tanečních bustle (od starých až po moderní) na mužský tradiční tanec? I když tancuju pár let a mám nějaké knížky, pořád mi chybí nějaké srozumitelné návody a dokumentace ( když vynechám ty návody z Hau koly na stránkách woodcraftu). Zajímal by mě návod i na modrrní bustle. Chystám renovaci tanečního kostýmu a pořád nejsem rozhodlý, jaký styl kostýmu, doplňků a bustlů .... Díky za inspirace. Osni
-
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 220
- Registrován: ned úno 11, 2007 7:32 pm
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Co se inspirace týče, tak je super knížka s příznačným názvem POWWOW s fotkami taneřníků od Bena Marry... a co se týče návodů, tak nějakou knížku čistě návodovou má na svědomí Hungry Wolf, ale ještě jsem ji neměl v ruce. Až o ní budu vědět nějaké detaily, tak sem napíšu... jestli mě někdo nepředběhne (což mi teda rozhodně vadit nebude )
Lakota: řekl bych, že termín "lakotský tanečník 1870" nedává moc smysl. Mluvit o indiánských tanečnících má smysl od období, kdy začaly taneční slavnosti POW WOW a to bylo v hluboké rezervaci, tedy o několik desetiletí později.
Někdo povolaný by tu dobu mohl upřesnit, například, kdy se začaly používat velké bubny a začaly fungovat kapely, jak je známe dnes.
V předrezervačním období byl tanec provázán se společenským či náboženským životem, nedá se tedy mluvit o čistě "tanečnících", jak je známe dnes např. z moderních POW WOW.
Pokud máš na mysli Lakotu, účastnícího se tance v roce 1870, tak tam záleží na tom, o jaký šlo tanec, k jaké příležitosti. Pokud třeba o válečný, tak na sobě měl asi běžné oblečení, typické pro tu dobu a oblast. Pokud šlo o náboženský tanec, např. tanec slunce, mohly být "oděv" a doplňky velmi velmi specifické.
Někdo povolaný by tu dobu mohl upřesnit, například, kdy se začaly používat velké bubny a začaly fungovat kapely, jak je známe dnes.
V předrezervačním období byl tanec provázán se společenským či náboženským životem, nedá se tedy mluvit o čistě "tanečnících", jak je známe dnes např. z moderních POW WOW.
Pokud máš na mysli Lakotu, účastnícího se tance v roce 1870, tak tam záleží na tom, o jaký šlo tanec, k jaké příležitosti. Pokud třeba o válečný, tak na sobě měl asi běžné oblečení, typické pro tu dobu a oblast. Pokud šlo o náboženský tanec, např. tanec slunce, mohly být "oděv" a doplňky velmi velmi specifické.
- vlk
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 305
- Registrován: stř bře 28, 2007 11:41 am
- Bydliště: Slovensko/Prešov
opravte ma niekto, ale pred obdobim, ked zacali Pow-wow vo forme, v akej ich v podstate pozname, bol tanec hlavne spolkova zalezitost.
podla toho co som sa docital, na typicke Pow-wow sa spolkove tance zmenili tak, ze na koniec spolkoveho tanecneho "predstavenia" sa vkladala cast, ktorej sa mohli zucastnit aj nie-clenovia. tato cast sa koli popularite predlzovala, az sa to zmenilo na male spolkove vsuvky vo "verejnom" tanci.
podla mna Lakota 1870 by mal na sebe pri tanci spolkove insignie!
podla toho co som sa docital, na typicke Pow-wow sa spolkove tance zmenili tak, ze na koniec spolkoveho tanecneho "predstavenia" sa vkladala cast, ktorej sa mohli zucastnit aj nie-clenovia. tato cast sa koli popularite predlzovala, az sa to zmenilo na male spolkove vsuvky vo "verejnom" tanci.
podla mna Lakota 1870 by mal na sebe pri tanci spolkove insignie!
je ľahké byť odvážny z diaľky...
- Píta Ominí
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 373
- Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
- Bydliště: Přílepy (u Holešova)
- Kontaktovat uživatele:
Myslíš teda, že velký buben, na který hrají všichni společně, je až záležitost pow-wow? Žil jsem v domění, že se vyskytovali i dříve, i když chápu jejich neskladnost při kočovném způsobu života. Předem díky za bližší informace.Eagle-Eye píše:
Někdo povolaný by tu dobu mohl upřesnit, například, kdy se začaly používat velké bubny a začaly fungovat kapely, jak je známe dnes.
Jinak naprosto souhlasím s Vlkom - pokud se nejedná o obřadní tance (jako např. Tanec slunce), tak lakotský tanečník kolem roku 1870 bude oblečen podle toho, k jakému válečnému spolku patřil.
LBH - Sedící Býk : Custer 1:0
Osni: jsem přesvědčen, že ano, ovšem důkazy po ruce nemám ani čas po tom moc pátrat. Myslel jsem, že někdo o tomhle bude vědět mnohem více, zejména kdo se zabývá POW WOW.
Mám za to, že v předrezervačních, bizoních dobách se používaly především malé, ruční bubínky, s tím, že bubeníci a zpěváci stáli vedle sebe. Kapely, jak je známe dnes, že sedí kolem bubnu bych umístil někam do raného 20.století.
Btw. Tipl bych si a zdá se to i logické, že velké POW WOW bubny jsou kopiemi bělošských kapelových šlapacích bubnů, resp. jsou jimi výrazně ovlivněny, stejně jako například lakotské surovinové krabice jsou ovlivněny bělošksými dřevěnými truhlami.
Možná, že první kapela vznikla právě tím, že súové někde ukradli, či dostali šlapák a zjistili, že do něj může bušit více chlapů současně.
Nedovedu si totiž představit, jak by se kočovníci tahali s velkým bubnem a proč by jej vůbec konstruovali. S příchodem do rezervací se významě změnila struktura indiánského běžného denního života a s sním i vnější i vnitřní struktura tanců.
Mám za to, že v předrezervačních, bizoních dobách se používaly především malé, ruční bubínky, s tím, že bubeníci a zpěváci stáli vedle sebe. Kapely, jak je známe dnes, že sedí kolem bubnu bych umístil někam do raného 20.století.
Btw. Tipl bych si a zdá se to i logické, že velké POW WOW bubny jsou kopiemi bělošských kapelových šlapacích bubnů, resp. jsou jimi výrazně ovlivněny, stejně jako například lakotské surovinové krabice jsou ovlivněny bělošksými dřevěnými truhlami.
Možná, že první kapela vznikla právě tím, že súové někde ukradli, či dostali šlapák a zjistili, že do něj může bušit více chlapů současně.
Nedovedu si totiž představit, jak by se kočovníci tahali s velkým bubnem a proč by jej vůbec konstruovali. S příchodem do rezervací se významě změnila struktura indiánského běžného denního života a s sním i vnější i vnitřní struktura tanců.
Věřím že Vlkem popisovaný vznik powwow je možný, ne však jediný. A se spolkovým tancem bych byl také opatrnější- spolkové tance jsou velmi zajímavou podívanou proto byly mnohem častěji zaznamenávány obrazem a slovně než tance civilní, troufám si ale tvrdit že těch tanců pro všechny bylo taky dost.
Třeba radostné juchání po dobrém lovu- juchali všichni ostošest, v civilu, nahatí, jak kdo. Spolek který se o lov zasloužil měl při tanci jistě velký prostor, ale radovat se chtěli všichni.
Totéž po společném boji s nepřítelem.
Jiná věc je když určitý spolek provedl nějakou povedenou lumpárnu a svým činem se chtěl pochlubit- to potom na tanečním večírku opravdu hráli prim a civilům se nechal jen omezený prostor na konec.
Co se týká bubnu- je někde k vidění exponát powwow bubnu z předrezervační doby? Myslím že ne, a inspirování vojenským dechovkáčem se tedy samo nabízí.
Třeba radostné juchání po dobrém lovu- juchali všichni ostošest, v civilu, nahatí, jak kdo. Spolek který se o lov zasloužil měl při tanci jistě velký prostor, ale radovat se chtěli všichni.
Totéž po společném boji s nepřítelem.
Jiná věc je když určitý spolek provedl nějakou povedenou lumpárnu a svým činem se chtěl pochlubit- to potom na tanečním večírku opravdu hráli prim a civilům se nechal jen omezený prostor na konec.
Co se týká bubnu- je někde k vidění exponát powwow bubnu z předrezervační doby? Myslím že ne, a inspirování vojenským dechovkáčem se tedy samo nabízí.
V tom případě mi stejně nejde dohromady, že se na tábořeních, potažmo pow wow pořádaných na Hamiltonech nebo teď Rychtářově používají velké bubny a systém kapel a zároveň jde o "stylové" táboření do r. 1890. Buď se tu míchá několik zcela rozdílných věcí, nebo mi něco podstatného uniká.
Další zajímavou věcí je samotný tanec, jsem přesvědčený, že původní tance vypadaly jinak, než to, co se praktikuje na českých tábořeních. Tedy jakýsi styl převzatý ze současných, moderních pow wow, kdy se spořádaně tančí v kruhu a podle předepsaných kroků.
Za bizoních časů to musel být jiný rachot, takový vítězný tanec, kdy se tančilo s tyčema, na kterých visely krvavé skalpy, končetiny a podobně. To muselo být řevu, střelby z pušek, dovedu si představit to nespoutané živočišné křepčení
Další zajímavou věcí je samotný tanec, jsem přesvědčený, že původní tance vypadaly jinak, než to, co se praktikuje na českých tábořeních. Tedy jakýsi styl převzatý ze současných, moderních pow wow, kdy se spořádaně tančí v kruhu a podle předepsaných kroků.
Za bizoních časů to musel být jiný rachot, takový vítězný tanec, kdy se tančilo s tyčema, na kterých visely krvavé skalpy, končetiny a podobně. To muselo být řevu, střelby z pušek, dovedu si představit to nespoutané živočišné křepčení
- vlk
- Občasný přispěvatel
- Příspěvky: 305
- Registrován: stř bře 28, 2007 11:41 am
- Bydliště: Slovensko/Prešov
co sa tyka vseobecneho "juchani" a "zivocisnych krepceni", podla mna je to mytus. je to obraz divosskeho spravania, ktory ma podla mna daleko od pravdy.
strelba a zvukove prejavy k tomu urcite patrili, ale tance a celkova organizacia bola podla mna prisnejsia, ako sme si ochotni dnes pripustit.
vsetko malo svoje pravidla, aj napr. vitazny vojnovy tanec, ktoreho sa u Vran a Hidatsov (u ktorych si to trufnem tvrdit) zucastnili LEN manzelky zucastnenych bojovnikov. radovat sa chceli vsetci, ale samotny tanec prisluchal len zenam, ktore takto poctili ich akcny manzelia (a ono to pre manzelku bola velka pocta, ked si prave ju jej manzel vybral k tejto prilezitosti).
podla mna, aj ulohy podla nas banalne, si museli jednotlivci v starych dobach zasluzit, ved napr. ked koncom 19. storocia vojnovy veteran a Custerov zved "White-man-runs-him" prechadzal po tabore ako vyvolavac, niektory stari ludia sa vyjadrili, ze v starych dobach sa tato pozicia davala vyznamnejsim ludom, ze to nerobili "taki ako on"! a to si dovolim povedat, ze v tej dobe "White-man-runs-him" uz mal nejake meno!
takze si dovolim povedat, ze obraz vseobecne krepciaceho nateseneho tabora je skor dielo nejakej filmovej spolocnosti ako realny obraz starej doby.
z toho co som sa docital o spolkoch Vran, Hidatsov a Mandanov (napr. aj z dokumentov stiahnutych z AMNH), by som povedal, ze to bolo vsetko ovela viac organizovane a prepojene so systemom spolkov, ktore tvorili sucast, dovolim si povedat, ze popri tzv. "velkorodine" az priam kostru celej spolocenskej organizacie jednotlivych indianskych skupin!
strelba a zvukove prejavy k tomu urcite patrili, ale tance a celkova organizacia bola podla mna prisnejsia, ako sme si ochotni dnes pripustit.
vsetko malo svoje pravidla, aj napr. vitazny vojnovy tanec, ktoreho sa u Vran a Hidatsov (u ktorych si to trufnem tvrdit) zucastnili LEN manzelky zucastnenych bojovnikov. radovat sa chceli vsetci, ale samotny tanec prisluchal len zenam, ktore takto poctili ich akcny manzelia (a ono to pre manzelku bola velka pocta, ked si prave ju jej manzel vybral k tejto prilezitosti).
podla mna, aj ulohy podla nas banalne, si museli jednotlivci v starych dobach zasluzit, ved napr. ked koncom 19. storocia vojnovy veteran a Custerov zved "White-man-runs-him" prechadzal po tabore ako vyvolavac, niektory stari ludia sa vyjadrili, ze v starych dobach sa tato pozicia davala vyznamnejsim ludom, ze to nerobili "taki ako on"! a to si dovolim povedat, ze v tej dobe "White-man-runs-him" uz mal nejake meno!
takze si dovolim povedat, ze obraz vseobecne krepciaceho nateseneho tabora je skor dielo nejakej filmovej spolocnosti ako realny obraz starej doby.
z toho co som sa docital o spolkoch Vran, Hidatsov a Mandanov (napr. aj z dokumentov stiahnutych z AMNH), by som povedal, ze to bolo vsetko ovela viac organizovane a prepojene so systemom spolkov, ktore tvorili sucast, dovolim si povedat, ze popri tzv. "velkorodine" az priam kostru celej spolocenskej organizacie jednotlivych indianskych skupin!
je ľahké byť odvážny z diaľky...
Myslim, ze Goodbird popisuje pouzivani velkeho bubnu pri tancich v Like a Fishhook jiz kolem roku 1870. Byla s tim dokonce spojena i funkce strazce bubnu.Eagle-Eye píše:V tom případě mi stejně nejde dohromady, že se na tábořeních, potažmo pow wow pořádaných na Hamiltonech nebo teď Rychtářově používají velké bubny a systém kapel a zároveň jde o "stylové" táboření do r. 1890. Buď se tu míchá několik zcela rozdílných věcí, nebo mi něco podstatného uniká.
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
De Smet pozoroval Grass Dance u Yanktonov v roku 1867 a spomínal, že do spoločenstva Grass Dance patrili všetci statoční muži a pri tanci vytvoria veľký kruh pričom sa ich tanečné pohyby riadili údermi bubna. Podľa môjho názoru sa už vtedy jednalo o veľký bubon, keďže nehovorí o viacerých bubnoch a s malym ručným bubnom by sa tanec takého rozsahu asi ťažko realizoval.