Dobová autenticita

Indianhobby, jeho minulost, budoucnost, přínos.
Uživatelský avatar
Píta Ominí
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 373
Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
Bydliště: Přílepy (u Holešova)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Píta Ominí »

To je nemožné. Je to stejné, jako se zákazem alkoholu na tábořeních. Nikdo nebude chodit a prohledávat týpí. Když se tak děje venku, i s tím mobilem, notebookem a tak, tak je to v kompetenci táborové policie, aby na to upozornila (ideální však je, když je "viník" soudný a dokáže to respektovat sám, aníž by zbytečně "provokoval" a musel mu někdo něco říkat, jako malým dětem). V tomhle jsme asi stejní, jako indiáni - každý si to stejně trochu udělá po svém.
LBH - Sedící Býk : Custer 1:0
Martin Hill
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 87
Registrován: úte zář 29, 2009 4:15 pm

Příspěvek od Martin Hill »

Píta Ominní(dříve Osn píše:To je nemožné. Je to stejné, jako se zákazem alkoholu na tábořeních. Nikdo nebude chodit a prohledávat týpí. Když se tak děje venku, i s tím mobilem, notebookem a tak, tak je to v kompetenci táborové policie, aby na to upozornila (ideální však je, když je "viník" soudný a dokáže to respektovat sám, aníž by zbytečně "provokoval" a musel mu někdo něco říkat, jako malým dětem). V tomhle jsme asi stejní, jako indiáni - každý si to stejně trochu udělá po svém.
no ja si (asi naivně) myslel že by to ti lidi pochopili a tak nejak by je nemusel nikdo kontrolovat.
"Den před večerem nechval, meč chval, až ho vyzkoušíš, děvče až se vdá, led až jej přejdeš a pivo až ho ochutnáš."
Sapazi
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 287
Registrován: čtv úno 15, 2007 9:48 pm
Bydliště: Zrnětín

Příspěvek od Sapazi »

Tahlety vynálezy moderní doby jsou na akcích zakázané už dávno. Ale co máš v týpí schované ti nikdo zakazovat nemůže. Pokud tam ten krám leží celou dobu vypnutý, jen třeba proto aby ti ho nikdo neukradl z auta, tak v pohodě.Pokud si potřebuješ zavolat a uděláš to diskretně, nikdo se zlobit nebude. Ale dokážu si představit ten trapas když vstoupíš k někomu do týpí a vidíš tam skupinku vyšnořených válčníků skloněných nad displejem. V tu chvíli je je neomluví ani kdyby si tam prohlíželi nějaký hadr-ethno materiály.
Ale pozor, stejná přístup se vztahuje i na knihy, barevné, s fotkama... ikdyž jsou o indoších, podle mě na táboření nepatří.
výjimku bych udělil Aweho obchodu. Kdo potřebuje s někým probrat obrázek a jinde než na táboření ho neuvidí, at to udělá v neděli při balení
Honza
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 120
Registrován: stř kvě 27, 2009 11:29 am

Příspěvek od Honza »

Trochu z jiného soudku. Mám půl pitle pštrosího peří a zajmalo by mě zda pštrosí peří je stilové na indiány. Mám pocit že stilové není že pštrosi patří Africe :oops:
Naposledy upravil(a) Honza dne čtv pro 17, 2009 12:33 pm, celkem upraveno 1 x.
Děkuji Vám....
Uživatelský avatar
Kopnuty_konem
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 62
Registrován: čtv bře 15, 2007 1:45 pm
Bydliště: Beskydy

Příspěvek od Kopnuty_konem »

No myslim, ze pokud bys delal lesose, tak to uplne mimo neni, v 18.st. ziskavali ve vychodnich lesich indosi barvene pstrosi peri od bilych obchodniku.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Wiyaka
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 76
Registrován: stř úno 14, 2007 7:28 am
Bydliště: Košice

Příspěvek od Wiyaka »

Sapazi píše:Ale pozor, stejná přístup se vztahuje i na knihy, barevné, s fotkama... ikdyž jsou o indoších, podle mě na táboření nepatří.
výjimku bych udělil Aweho obchodu. Kdo potřebuje s někým probrat obrázek a jinde než na táboření ho neuvidí, at to udělá v neděli při balení
Nic v zlom nechcem sa do tejto debaty velmi miesat, ale toto mi pripada dost divne, ak sa to ma chapat tak, ze obchodnik si moze rozlozit napr. aj 20 knih na deku v tabore a ostatni by si nemohli pozriet ani nejaky obrazok v lese za tipkom, lebo na tabor kniha proste nepatri.
Awe
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 220
Registrován: ned úno 11, 2007 7:32 pm
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Awe »

hmm, asi se budu muset zamyslet ... nerad stylovku narusuji, ale nerad bych take prisel o svou zabavu :wink: ...asi budu muset na taboreni zmenit sortiment > knihy o indosich vydane do roku 1890 (i takovycch uz jsem par na prodej mel) :twisted:
Uživatelský avatar
Savage
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 465
Registrován: ned úno 04, 2007 2:58 pm

Příspěvek od Savage »

Awe, já tvůj obchod beru úplně stejně jako vnímali Indoši obchodníka když přijel/připlul. Je to takový malý svátek, lidé se tam scházejí, debatují, mlsně očumují zboží a celkově je to moc fajn.A co to teprve bude za party až zjistí Vietnamci potencionální kupní sílu týden soustředěnou na jediné louce...
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Uživatelský avatar
Píta Ominí
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 373
Registrován: pon úno 05, 2007 8:44 pm
Bydliště: Přílepy (u Holešova)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Píta Ominí »

Savage píše:A co to teprve bude za party až zjistí Vietnamci potencionální kupní sílu týden soustředěnou na jediné louce...
:lol: :lol: :lol: :lol:
LBH - Sedící Býk : Custer 1:0
Sapazi
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 287
Registrován: čtv úno 15, 2007 9:48 pm
Bydliště: Zrnětín

Příspěvek od Sapazi »

Wiyaka píše: ale toto mi pripada dost divne, ak sa to ma chapat tak, ze obchodnik si moze rozlozit napr. aj 20 knih na deku v tabore a ostatni by si nemohli pozriet ani nejaky obrazok v lese za tipkom, lebo na tabor kniha proste nepatri.
Abych nezemřel nepochopen,
nemám nic proti tomu když si někdo , jak píšeš, prohlídne obrázek v lese za tipim. Nikdy jsem to ale v praxi nezažil, zato hromadné kolování tiskovin a digitálních nosičů veřejně na louce je běžným nešvarem a to je to o co mi zde šlo.
A taky chápu že táboření je pro některé lidi jedinou příležitostí kde můžou prolistovat a případně zakoupit tematickou literaturu, proto nepovažuju Aweho zaskládanou deku za něco problematického- sám tam okukuju vždy.
Wiyaka
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 76
Registrován: stř úno 14, 2007 7:28 am
Bydliště: Košice

Příspěvek od Wiyaka »

Tak to som ta na zaciatku nespravne pochopil, takze sa s tvojim nazorom po tomto vysvetleni uplne stotoznujem. Hromadne kolovanie tlacovin po luke by asi vadilo aj mne. Citanie v tipi pripadne niekde pri potoku alebo vonkajsom ohnisku mimo taboroveho kruhu osobne pokladam za vhodne vyuzitie volneho casu a ani by ma nenapadlo to niekomu zakazovat. Aweho kniznemu "streetmarketu", cest a slava :-))))
Uživatelský avatar
vlk
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 305
Registrován: stř bře 28, 2007 11:41 am
Bydliště: Slovensko/Prešov

Příspěvek od vlk »

vlk píše:
Eagle-Eye píše:...období do cca roku 1840, maximálně 1850. Tedy období, kdy se ještě nepoužívaly seed beads, ale pouze pony beads a quill.
toto je podla mna mytus!!!
seed-ky sa pouzivali ovela skor, ale samozrejme v mensom rozsahu.
ospravedlnujem sa za navrat ku staremu odkazu, ale konecne som sa dostal ku svojim poznamkam:

Beadwork in the American West before 1850, Allen Chronister (The Book of Buckskinning, neviem ktory diel):
Koralky z Pawneejsky nalezisk z obdobia 1775 a 1810 zahrnaju pony koralky aj seed koralky v roznych farbach (Beads recovered from Pawnee sites dating between 1775 and 1810 contain pony beads and seed beads in variety of colors).
ako som pisal predtym, seed-ky boli na planach skor ako 1840-50, ale moda/preferencie boli ine.
ako sa v tomto clanku pise, cisto seed koralkovane, alebo dominantne seed koralkovane veci z obdobia pred 1850 su velmi vzacne, do zhruba polovice 19.storocia, ak boli seedky pouzite, tak to bolo vacsinou v pomere 80% pony a 20% seed, niekedy v polovici 19.stor sa tento pomer vymenil a neskor sa stavaju seed dominantne.

preto povazujem tvrdenie, ze sa do urciteho roku nepouzivali seed, ale LEN pony, za mytus. pouzivali sa takmer od rovnakeho data, ale seed neboli z urcitych dovodou take popularne ako pony...

aj tzv "cut" beads, pony alebo seed velkost, s jednou, alebo viacerymi zbrusenymi ploskami, podla vyssie uvedeneho clanku aj ked neboli nikdy skutocne bezne, tak sa vyskytuju aj v obchodnych zaznamoch, aj na zachovanych koralkovanych predmetoch uz z obdobia pred 1850.

cely tento velmi podareny clanok prelozil a doplnil o svoje poznamky a ukazky predmetov Maly kon od nas z Wigmunke Oyate, tak ak by mal niekto zaujem, skuste ho kontaktovat, alebo mi hodte PM a ja sa ho skusim opytat...
je ľahké byť odvážny z diaľky...
Uživatelský avatar
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 1244
Registrován: sob úno 03, 2007 9:44 pm
Bydliště: Brno

Příspěvek od Eagle-Eye »

Vlk: no já jsem si vědom, že seed beads existovaly dávno před rokem 1850, například lesáci jimi vyšívali mnohem dříve, ovšem ve sbírkách pláňácké věci starší 1840-50, vyšité seed beads, nejsou.

Napsal jsem, že se na pláních v té době seed beads prakticky nepoužívaly, to ale neznamená, že neexistovaly.

Navíc když píšu "prakticky", tak tím myslím "ve většině případů", což znamená, že i kdyby se nějaký takový artefakt objevil, pořád je to zanedbatelné množství, tedy výjimka, která potvrzuje pravidlo.
Uživatelský avatar
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 1244
Registrován: sob úno 03, 2007 9:44 pm
Bydliště: Brno

Příspěvek od Eagle-Eye »

Píta Ouminí píše:
Možná se pletu, nikdy jsem na Weeku nebyl, znám to jen z obrázků, ale připadá mi to všechno trochu umělé, sterilní, jako by to všechno vytáhli jen jednou za rok - čisťounké bederky, haleny, šaty, nezakouřené vršky týpí, všechno příliš nové. Asi v tom moc netáboří, nebo jo? Když vidím fotky třeba z Rychtářova, tak to má své kouzlo, jako by se člověk trochu vrátil zpátky v čase (tedy po vizuální stránce ), ael tady mi to přijde jako z katalogu.
Táboření v Německu je více druhů, které mají různou úroveň a zaměření, nicméně Week je asi nejmasovější. Atmosféra je jiná, než na českých tábořeních, i když česká táboření jsou z velké části inspirována těmi Německými.

Rozdíly jsou poměrně dobře patrné i z fotek a v podstatě jsi to popsal přesně. V Německu je všechno "sterilnější", nnapř. se nesmí sbírat dřevo v lese a je třeba ho kupovat, nebo se vaří na vařičích. Louky nejsou zcela izolované od civilizačních atributů, jako jsou třeba dráty elektrického vedení, parkoviště a podobně. Parkoviště je hned vedle tábořiště, součástí tábora jsou řady suchých záchodů, umývárky, stánky obchodníků nebo třeba pojízdný obchod s potravinami.

Nemyslím si, že je potřeba to odsuzovat, jednak je V Německu jiné "podhoubí", oni prostě neznají tramping, navíc je něco zcela jiného, když táboří 100 lidí a něco jiného je 2000 lidí. Na druhou stranu je v Německu mnohem vyšší materiální úroveň, proti průměrnému Německému hobbystovi vypadá český jako jeho hodně chudý příbuzný.

Další věcí je odlišný přístup k celé věci. Němci se na celou věc dívají poměrně materialisticky a chápou to jako jisté předvádění více či méně autentických kostýmů.

Mysticismus či indiánství jako životní styl, jak je to chápáno a praktikováno v Čechách, je pro Němce neznámý. Takový ten stále opakovaný názor, že "není důležité, co máš na sobě, ale jak jsi indián uvnitř", což u nás zastává většina euroindiánů bude pro Němce nepochopitelný.
Uživatelský avatar
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 1244
Registrován: sob úno 03, 2007 9:44 pm
Bydliště: Brno

Příspěvek od Eagle-Eye »

Píta Ouminí píše: když by se k těm naprosto autenticky oháklým Euroindiánům válečníkům přidala i krom nejlepších oděvů i ty nejlepší vlastosti lidí toho konkrétního kmene, úcta k tradici, zvyklosti, starost o druhé, upředňostňování druhých před sebou

výrobky jsou pro mě jen mizivou, byť v jistém ohledu podstatnou a malebnou částí celé indiánské, v mém případě lakotské, kultury. A tím teď nemyslím, že k dokonalosti člověka "living history"chybí duchovno, ale i obecné zvyklosti a mravní hodnoty, které se v dané společnosti preferovaly.
Už v předchozím příspěvku jsem se toho dotknul. Tento "moralistický" přístup je fenoménem pouze českých hobbystů, v zahraniční je z velké části neli zcela neznámý.

Fakt, že se plete dohromady "reenactment" a "moralismus" považuji za nešťastný. Jakási morálka a dobová autenticita jsou dvě zcela rozličné věci a montovat je dohromady je cesta k dokonalému zmatku.

Indiáni jako rasa nemají s morálností a morálkou společného více, než kterákoliv jiná rasa. Procento morálně a mravně kvalitních lidí bylo a je mezi indiány přibližně stejné, jako v kterémkoliv jiném národě či rase. Spojovat indiány a jakoukoliv morálku je proto zcela zcestné a nesmyslné.

Domnívám se, že pochází z Vinetouovského, či Mayovského, idealiastického pojetí indiánů, které je ve skutečnosti zcela neopodstatněné.
Odpovědět