Stránka 3 z 3
Napsal: pát dub 13, 2007 5:41 pm
od Savage
vlk píše:"bazmek" ktory pridal savage, vyzera presne ako ten v Hammovej knihe.
Asi proto, ze jsem ho podle ni vyrobil
Napsal: ned kvě 20, 2007 10:23 pm
od Witko
k těm rovnačům. sice to úplně nepatří semhle,ale v anthroposu měli i rovnače oštěpů.vypadaly takřka stejně jako ten, co tu hodil dva hlasy. Měl jen větší půměr.
Napsal: sob kvě 26, 2007 12:19 pm
od Ogen
Dobrý postřeh Witko, když to obrátím, muselo se i nějak dřevo, paroží, rohovina nakřivovat, aby drželo požadovaný tvar a nevrátilo se do jiného patvaru jak je to vidět i u luků Apači-Čírikava, kamenných mlatů a jiných věcí na AMNH. I když nevím jak to Indiáni dělali, ale ohýbání bylo něco podobné jako narovnávání šípů, případně mohli použít metodu stejnou jako při zhotovovaní kanoí, t.j. požadovaný tvar označit na zemi, zatlouct kolíky a naohýbat danou věcičku mezi kolíky a nechat to tam ..., nebo udělat drážku ve skále nebo mezi skály atd.
Naše knížky o ohýbání dřeva píšou, že ohyb se řídí podle tloušťky, co chci ohnou a to 1/3 ze síly věcičky je poloměr ohybu, a další je, že ohyb je vnitřní a vnější a ten který je vnější se musí...jako je to u vyšlachování luku
Napsal: sob kvě 26, 2007 4:40 pm
od Savage
Ogen píše:Dobrý postřeh Witko, když to obrátím, muselo se i nějak dřevo, paroží, rohovina nakřivovat, aby drželo požadovaný tvar a nevrátilo se do jiného patvaru jak je to vidět i u luků Apači-Čírikava, kamenných mlatů a jiných věcí na AMNH. I když nevím jak to Indiáni dělali, ale ohýbání bylo něco podobné jako narovnávání šípů, případně mohli použít metodu stejnou jako při zhotovovaní kanoí, t.j. požadovaný tvar označit na zemi, zatlouct kolíky a naohýbat danou věcičku mezi kolíky a nechat to tam ..., nebo udělat drážku ve skále nebo mezi skály atd.
Naše knížky o ohýbání dřeva píšou, že ohyb se řídí podle tloušťky, co chci ohnou a to 1/3 ze síly věcičky je poloměr ohybu, a další je, že ohyb je vnitřní a vnější a ten který je vnější se musí...jako je to u vyšlachování luku
Ohybani dreva se provadi tak, ze material obalis hadrem a polejes horkou vodou.Treba nekolikrat.Idealni je to aplikovat na syrove drevo.Po proliti hadr sundas ohnes do pozadovaneho tvaru,zafixujes a po vychladnuti to drzi tvar.Tomu ostatnimu co pises moc nerozumim.
Napsal: ned kvě 27, 2007 10:28 am
od Savage
To co jsem psal, je overeno praxi pri vyrobe trmenu.
Napsal: sob črc 28, 2007 8:27 pm
od Eagle-Eye
Měl bych několik drobných dotázků, resp. bych si něco potřeboval vyjasnit:
1) Drážky děláte ještě do mokrého, čerstvého dříku? Přijde mi, že to jde mnohem snáz, než do vyschlého prutu, který je pak mnohem tvrdší. Zkoušel jsem to do vyschlé svídy a téměř to nešlo.
2) To by znamenalo, že kalibrace šípu by se měla dělat taky za mokra, myslím tedy za čerstvého dřeva
3) Z předchozích příspěvků jsem pochopil, že naopak rovnání je lepší za sucha
4) Na a aby nebylo málo dotazů: lze brát dřevo na šíp i v létě? Nebo jenom zimní bez mízy?
Thx předem za všechny postřehy
Napsal: pon črc 30, 2007 9:24 am
od Savage
Kalibrace je opravdu za mokra pohodlnejsi, pote svazat, nechat vyschnout a pak rovnat. Pruty jsem bral jen v zime, ale slysel jsem, ze to jde i z letnich.
Napsal: ned srp 12, 2007 3:30 pm
od Dva hlasy
Jak vidím pěknej prut hned ho beru. V létě, v zimě. Jinak jak píše Sawage...
Napsal: čtv srp 16, 2007 9:22 am
od vlk
ja som narezal pruty skoro na jar, vtedy su svibove hustiny pekne prehladne bez listia.
ked ich rezete a kalibrujete za mokra, nepraskaju pri suseni?
pruty akych priemerov rezete a na aku vyslednu hrubku ich kalibrujete?
Napsal: čtv srp 16, 2007 9:38 am
od Eagle-Eye
vlk píše:ja som narezal pruty skoro na jar, vtedy su svibove hustiny pekne prehladne bez listia.
ked ich rezete a kalibrujete za mokra, nepraskaju pri suseni?
pruty akych priemerov rezete a na aku vyslednu hrubku ich kalibrujete?
Kalibroval jsem za mokra a nahrubo vyrovnal. Při sušení se některé pruty zkroutily hodně a některé téměř vůbec. Každopádně mi nic neprasklo. Kalibruju na cca 8mm, to je ideální síla šípu a už to tu tuším Dva hlasy někde psal. Resp. se dá nakalibrovat na trochu víc, aby byla rezerva na vyhlazení. Slyšel jsem, že je lepší hladit střepem skla, než šmirglem.
Síla prutů, které beru je min. 11mm, spíše ale o něco více, pokud chceš na konci rozšíření, které je vidět na originálech. Počítej, že minimálně 1-2 mm vezme sloupnutá kůra a po vyschnutí se šíp trochu "stáhne".
Samozřejmě ale čím větší průměr, tím více práce při kalibraci, ale není to zas tak hrozné, šíp se dá zkaliborvat řádově za půlhodinu i méně.
Napsal: úte zář 11, 2007 8:23 am
od vlk
tak sposob pouzitia rovnaca na sipy popisany hawkwindom v jeho prispevku na
www.lukostrelec.cz je pre mna novinkou a mam pocit, ze to ma logiku:
http://www.lukostrelec.cz/modules.php?n ... topic&t=20
zdalo sa mi, ze co nevyrovnam v rukach, nema vyznam vyrovnavat nejakym nastrojom. ale podla tohoto prispevku to vyzera tak, ze aj ten vyrovnavac je len na mensie obliny, ako som myslel...
ja kalibrujem na 9 mm (to asi zalezi aj na sile luku), ratam este s urcitym ubytkom prierezu pri vyhladzovani. na dorovnanie pripadnych nerovnosti pouzivam velmi jemny smirgel (kamos mi odporucil smirgel na lak, nezanasa sa tak ako ine smirgle, ale je dost problem ho zohnat) a vyhladzovat sa chystam kuskom parohu.
pruty zo svibu som narezal take, ze nejake vazne vyrovnavanie netreba.
aku techniku kalibrovania pouzivate? ja postupujem od tensieho konca cez kaliber, a zo sipu uberam hoblikom nastavenym na jemno. buduci sip pretlacam cez kaliber pomerne nasilu, takze je svojim sposobom uz mierne vyhladeny.
Napsal: úte zář 11, 2007 12:38 pm
od Savage
Ja kalibruju podobne (uz bych zase nejake sipy mel udelat
), od tenciho konce k sirsimu-to je dano tim, ze nechavam na konci(u zarezu pro tetivu) tu bambulku. Drik protlacuju velkou silou cimz dochazi k nahusteni vlaken a tim zpevneni sipu.
Napsal: úte zář 11, 2007 7:49 pm
od michell
Z čeho máte vyroben ten kalibr???
Napsal: úte zář 11, 2007 9:43 pm
od Eagle-Eye
Šípy jsem kalibroval od části kde je hrot ke konci s drážkou, jako asi všichni. Kalibr jsem vyrobil z kusu plechu, cca 2mm síly, udělal jsem tam díru vrtákem 9mm. To je asi ideální, protože po obroušení se průměr změnší na těch finálních cca 8mm.
Slyšel jsem, že na dohlazení je lepší neš smirk použít kus skla, povrch je pak hladší, není chlupatý jako po šmirglování.
Napsal: úte zář 11, 2007 9:50 pm
od vlk
presne podla nalezov zo starej doby, z nerezoveho plechu
, 3x10 cm s dvoma vyvrtanymi dierami (8 a 9mm). pomerne ostre hrany mi pomahaju s jemnym obrusenim povrchu sipu. ked budem robit dalsi, dam tam este dieru 8,5mm.